El Port de Barcelona ha signat la ‘Declaració de Ningbó’ per a encarar reptes i debatre estratègies i realitzar canvis en els ports i la industria marítima mundial, que s’ha acordat entre els membres de la taula rodona sènior celebrada en la sisena edició de la Maritime Silk Road Port International Cooperation Forum, que s’ha celebrat a la ciutat xinesa de Ningbó. Els signants demanen que s’incrementi la cooperació, molt especialment en la digitalització. Per aconseguir-ho, la Declaració de Ningbó proposa la creació d’una plataforma de comunicació universal, institucional i oberta on els ports i els actors implicats en el transport marítim mundial puguin analitzar els reptes que els afecten i debatre propostes que es puguin aplicar arreu.
A banda de l’autoritat portuària de la capital catalana, la Declaració de Ningbó ha estat signada per alguns dels primers ports i operadors portuaris del món, entre el quals destaquen Hunan, Rotterdam, Anvers, Hamburg, Shanghai, DP World i China Merchants; o les navilieres Maersk i COSCO.
El Port de Barcelona ha estat representat pel subdirector general d’Innovació i Estratègia de Negoci, Santiago Garcia-Milà, qui ha defensat en la seva intervenció “la importància d’aconseguir una major cooperació dels ports i les administracions que faciliti un intercanvi de coneixement efectiu”. D’aquesta manera, es pot ajudar a superar les “creixents condicions adverses” que afecten als ports i el comerç marítim, com ara “crisi financeres, canvi climàtic, atacs informàtics i les tensions d’oferta i demanda que afecten determinats tràfics, com el dels contenidors”.
Garcia-Milà ha alertat que la globalització del comerç fa necessari trobar solucions que arribin a tota la cadena logística, tant en els aspectes més tecnològics com en les creixents demandes ambientals de la societat. En aquest sentit, el subdirector general d’Innovació i Estratègia de Negoci del Port de Barcelona ha explicat que només un terç dels ports ha finalitzat la digitalització dels seus processos, mentre que un altre terç es troba en fase de disseny i implementació i el darrer terç no ha començat encara aquest procés. Per superar la situació actual, Garcia-Milà ha demanat als ports més avançats que “comparteixin els seus coneixements amb els ports dels països menys desenvolupats per garantir el bon funcionament i, en definitiva, el futur dels ports i les cadenes logístiques”.