El projecte de pressupostos generals de l’Estat que el govern espanyol ha presentat aquest dimecres al Congrés dels Diputats inclou 1.999,30 MEUR en inversions territorialitzada a Catalunya, un 16,5% del total a l’Estat i, per tant, per sota el pes del PIB català a l’Estat, el 19%. És un 58% més que els pressupostos de Cristóbal Montoro, que encara estan vigents. Segons aquests comptes, el territori que rep més inversions és Andalusia, amb 2.146,16 MEUR (17,7%), i per darrere de Catalunya hi va Madrid amb 1.250 MEUR (10,3%) i el País Valencià amb 1.164,52 MEUR (9,6%).
El total d’inversions regionalitzables d’aquests pressupostos ascendeix a 12.125,51 MEUR. Pel que fa als fons europeus, Catalunya rep 596 MEUR, el 14,35% del total estatal. Són 371 MEUR per a política mediambiental i 225 per a habitatge.
200 milions pendents de 2008
La ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, ha defensat aquests comptes i ha assegurat en roda de premsa al Congrés que als 1.999 MEUR d’inversions cal sumar-hi la transferència a la Generalitat de 200 MEUR pendents dels pressupostos del 2008. Es tracta duna de les partides dels 1.459 MEUR que la Generalitat i l’Estat van acordar al 2018 que es transferirien a la Comissió Mixta d’Afers Econòmics. La partida havia d’arribar als pressupostos del 2019, que va acabar rebutjat.
Montero ha assegurat que aquesta partida de 200 MEIUR es traspassarà directament a la Generalitat perquè sigui ella qui executi les inversions amb aquests fons. Segons Montero, la suma fa que la inversió a Catalunya escali fins al 18% del total a l’Estat i que es doni compliment al que al seu dia contemplava l’Addicional Tercera de l’Estatut, malgrat que ja no es troba en vigor.
596 MEUR de fons europeus
En tot cas, segons la ministra, els ministeris de Transports i Medi Ambient, a més dels sumen una consignació de 596 MEUR per a Catalunya per a polítiques d’habitatge, agenda urbana i transició ecològica. Són 371 MEUR per a política mediambiental i 225 per a habitatge que segons la ministra acabaran gestionant les Comunitats Autònomes.
1.325 MEUR a la demarcació de Barcelona
Dels 1.999,3 MEUR, 1.325 aniran a la demarcació de Barcelona. Entre altres, 245,78 aniran a parar directament a Rodalies de Barcelona, tot i que el capítol d’ADIF per a inversions de la línia convencional a Barcelona ascendeix a 438,515 MEUR.
És una de les inversions més destacades que van a parar a la demarcació de Barcelona i inclou 39,5 MEUR per al tram del Corredor Mediterrani Vilaseca-Castellbisbal i 27,56 MEUR per a terminals intermodals i accessos al Port.
A més, l’Estat preveu invertir 238,854 MEUR a la xarxa de l’AVE a Barcelona, dels que 166,253 aniran a parar a les xarxes transeuropees TEN-T. En total les empreses públiques preveuen destinar a Barcelona 1.232,976 MEUR que se sumen
172,24 a les comarques de Girona
A la demarcació de Girona les inversions territorialitzades de les empreses públiques ascendeixen ascendeix a 138,266 MEUR. 13,57 MEUR son per a actuacions de millora de l’Aeroport de Girona, i 72 MEUR per a la xarxa ferroviària convencional, a més de 22,1 MEUR per a l’Alta Velocitat i els corredors TEN-T. Cal sumar-hi també les dels ministeris, que representen una inversió de 33,9 MEUR per fer un total de 172,24 MEUR.
79,07 MEUR a les comarques de Ponent i l’Alt Pirineu i Aran
El projecte de Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per al 2021 destina 79.077.900 euros a les comarques de Ponent i l’Alt Pirineu i Aran. El gran gruix són partides genèriques que no entren al detall del destí de la inversió. El projecte de PGE divideix la inversió per la demarcació de Lleida en dos blocs: el dels ministeris, que suma 31,2 MEUR, i el de les empreses públiques, que en suma 47,8 MEUR més. En aquest segon bloc, la partida específica més destacada és la d’Acues per al canal Segarra-Garrigues, que suma un total de 273.000 euros.
411,2 MEUR a la demarcació de Tarragona
A la demarcació de Tarragona la inversió ascendeix a 411,213 MEUR. La partida més important són els 170,16 MEUR que es destinen a l’Alta Velocitat, però també hi ha 114,88 MEUR per a la xarxa de tren convencional i 50,9 MEUR per a actuacions de millora del Port de Tarragona, on destaca el moll Illes Balears, amb 19,8 MEUR.