Els comuns proposen recuperar la xarxa de trens nocturns per connectar Barcelona amb més de 40 ciutats europees. La líder d’En Comú Podem, Jéssica Albiach, ha apuntat que, després “d’haver aconseguit aturar el despropòsit de l’ampliació del Prat, ara cal plantejar alternatives”: “És precisament el ferrocarril el que pot ajudar a salvar el món en aquesta situació d’emergència climàtica”. En un acte acompanyat de l’eurodiputat Ernest Urtasun, Albiach ha explicat que en les pròximes setmanes farà arribar al ministeri de Mobilitat la iniciativa concreta per descentralitzar el transport, trencar la idea de l’Espanya radial i potenciar el ferrocarril.
La iniciativa, impulsada per l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i l’Ajuntament d’El Prat, inclou la connexió ferroviària dels aeroports d’El Prat, Girona i Reus, la connexió amb el sud de França i també la connexió de llarg abast amb ciutats de la resta de l’estat i d’Europa, com París, Brussel·les, Amsterdam i Roma. Els comuns han celebrat un acte a l’Estació del Nord sota el títol ‘D’Europa a Catalunya: La revolució del tren”, amb Albiach, Urtasun, la secretària general de la PTP, Georgina Montesinos, i l’eurodiputada alemanya del grup Verds/ALE Anna Deparnay –a distància.
Urtasun ha reclamat “voluntat política” i ha assenyalat que a Europa ja hi ha quatre operadors que han impulsat serveis nocturns. Montesinos ha lamentat que, en els darrers anys, s’han fet “passos enrere” en aquest sentit. De fet, assenyala que Barcelona havia tingut moltes connexions ferroviàries amb ciutats d’arreu de l’Estat espanyol, però també a nivell europeu, com París, Zurich o Milà. Ha denunciat que en la darrera dècada “s’han reduït i eliminat pràcticament tots els serveis nocturns”. Ha assenyalat que “l’excusa” va ser la pandèmia i també l’arribada de l’alta velocitat.
“Es considerava que aquestes rutes ja no eren tan necessàries perquè quedaven cobertes per l’alta velocitat; però la realitat és que moltes rutes no estan cobertes i s’han de cobrir amb avió, amb les conseqüències que això comporta”, ha detallat la secretària general de la Plataforma, que també afirma que una xarxa de trens milloraria l’equilibri territorial. “No és fer res nou ni estrambòtic”, ha continuat la líder d’En Comú Podem, que creu que, a més, incentivar el transport ferroviari serviria també per crear llocs de feina de qualitat. La líder dels comuns ha explicat que “s’ha de trencar amb el greuge que pateix el ferrocarril davant dels privilegis que té l’aviació”. En aquesta línia, Urtasun ha reclamat reintroduir l’impost pel querosè a les aerolínies.
L’eurodiputada alemanya ha reivindicat els trens nocturns com una manera de connectar les ciutats tot respectant el clima. Els ha defensat com una alternativa pràctica per al passatger i ha demanat que els trens siguin còmodes i que els bitllets siguin accessibles per tothom. La formació es fa seu el document del Partit Verd Alemany, que aposta per una xarxa de rutes transeuropees que connectin les metròpolis europees i les regions de vacances; uns trens nocturns “còmodes, ràpids i silenciosos”; una plataforma fàcil d’utilitzar on comprar els bitllets; i reduir els costos marginals per fer que les connexions siguin més econòmiques. També apunten que cal intervenir per minvar les “distorsions de competència”.
Finalment, Albiach ha reclamat el traspàs de Rodalies a la Generalitat i ha assegurat que els comuns treballen per “arrossegar” el partit socialista. I ha demanat al Govern que, en els seus pressupostos, que ha d’aprovar dimarts que ve el Consell Executiu, contempli “l’aposta pel ferrocarril”, amb els trens tram a Tarragona i la Costa Brava i el metro a l’àrea metropolitana.