EP – El secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavin, i el president de Renfe, Isaías Táboas, s’han emplaçat a treballar en un nou contracte de serveis per a Rodalies de Catalunya, després de que el que es va acordar el 2013 no arribés mai a validar-se per l’Estat.
Així ho han explicat en unes declaracions als periodistes després de la reunió de l’Òrgan Mixt Generalitat-Renfe, que no es reunia des del juliol del 2017 i que a partir d’ara ho farà un mínim de tres vegades a l’any, segons han establert.
Gavin ha explicat que el nou contracte programa estarà operatiu el 2019 i serà plurianual: “El contracte pot preveure una llarga durada de Renfe com a prestadora del servei. La Generalitat no ho qüestiona”.
“Una part de les inversions i organització del servei precisen de llarga durada per ser viables. La Generalitat no posa el focus en si el proveïdor és Renfe o no, sinó en un servei de qualitat per a la ciutadania i aquí l’interès és mutu”, ha afegit.
Així, el nou contracte programa tindrà la “durada suficient perquè Renfe com a proveïdora pugui donar garanties que el servei serà de qualitat”, i servirà per fixar el marc de relacions entre Generalitat i Renfe, els estàndards de qualitat i les obligacions de l’operador ferroviari.
Táboas ha explicat que Renfe té un contracte programa amb l’Estat, a través del Ministeri de Foment, de la mateixa manera que la Generalitat ho té amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), per la qual cosa és “lògic” tenir un contracte similar entre Catalunya i Renfe.
Tant Gavin com Táboas han destacat el to col·laborador de la reunió i la receptivitat manifestada per totes dues parts per oferir un millor servei de Rodalies a la ciutadania.
Gavin ha sostingut que també parlarà amb Adif per actualitzar les inversions en infraestructures, perquè en moltes ocasions els trens de Rodalies registren incidències pel dèficit inversor d’Adif, sense estar vinculades al servei de Renfe.
Táboas també s’ha mostrat preocupat pel vandalisme, perquè el 2017 els actes vandàlics i grafitis en trens de Rodalies a Catalunya van costar 10,7 milions d’euros, una quantitat que es podria haver destinat a l’adquisició de nous trens: “Amb el vandalisme traiem oportunitats als ciutadans”.
Gavin ha explicat que s’està treballant amb els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana per reforçar la seva presència i que existeix una estratègia especifica de lluita contra el vandalisme, que ha guanyat virulència i agressivitat, i afecta no només als treballadors de Renfe sinó també als usuaris: “No ho podem tolerar”.