Els 100 milions d’euros que Govern i executiu espanyol van oferir a Nissan al febrer eren per portar un nou model elèctric a Barcelona. Així ho ha dit la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, en una sessió conjunta de les comissions de Treball i d’Empresa al Parlament per tractar el tancament de les plantes catalanes. De la crisi de l’automobilísitca japonesa se n’ha d’extreure que les ajudes públiques s’han de convertir en participació per tenir incidència en les decisions estratègiques, com fa l’Estat francès amb Renault, ha dit el conseller de Treball, Chakir El Homrani, que també ha participat en la comissió. “La participació també pot ser un mecanisme quan hi ha ajuts tan importants”, ha dit Chacón, en la mateixa línia.
Per evitar el tancament, les administracions públiques van prometre invertir 100 milions dels 400 que costaria portar un nou vehicle a la planta de la Zona Franca. L’aportació de la Generalitat havia de ser de 16,2 milions a fons perdut i de 10,67 en préstecs i cobertura de garanties entre el 2021 i 2025.
En la seva intervenció, la titular d’Empresa ha lamentat l’actitud “deslleial” de la multinacional i ha detallat que en els últims 20 anys, Nissan ha rebut un total de 53 milions en préstecs i 32 milions en ajuts, 18 dels quals directes. Aquestes subvencions directes “sempre van vinculades” a la implantació de nous models o projectes d’R+D, ha recordat Chacón. L’últim ajut anunciat, que no es va acabar donant, era de sis milions per finançar la nova planta de pintura.
D’altra banda, el conseller de Treball ha demanat reiteradament la derogació de la reforma laboral i la recuperació de l’autorització administrativa dels ERO per poder influïr en els processos d’acomiadament col·lectiu a les fàbriques de Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca. “El marc normatiu laboral també forma part de les polítiques industrials que té un país”, ha insistit. En aquest punt, Chacón ha estat d’acord que “hi ha un reguitzell d’aspectes a millorar” en la normativa laboral del 2012.
El Homrani també ha lamentat que el calendari que sosté Nissan de tancar els centres productius abans de finals d’any “no és raonable”. “Sempre hi ha hagut més voluntat de diàleg per part dels treballadors que no per part de la direcció”, ha retret.
Els consellers han intervingut després que els membres del comitè d’empresa, que s’han mostrat “decebuts” amb els governs. Els dirigents de Nissan han declinat participar en la comissió. Chacón ha defensat que “els errors estratègics de Nissan només són de Nissan i no del conjunt d’administracions”. “El paper de les administracions no ha de ser el de marcar l’estratègia de les empreses”, ha afegit. Tot i això, ha defensat que “no descansaran” fins a garantir el futur dels llocs de treball de les 3.000 persones que treballen a les fàbriques i dels 20.000 que en depenen indirectament. Un cop coneguda la intenció de tancar les plantes, l’automobilística no ha reconegut la interlocució directa de la Generalitat amb el Japó, ha lamentat Chacón.
Autodeterminació
La consellera d’Empresa i Coneixement ha assegurat que “l’autodeterminació” no té “res a veure amb què Nissan marxi o no marxi”, en una resposta al diputat popular Santi Rodríguez. Rodríguez ha demanat abandonar la “Catalunya emprenyada” i tornar a la “Catalunya emprenedora”. “Què té a veure el dret a l’autodeterminació amb la competitivitat de les empreses? Res”, ha asseverat Chacón.
Contestant al representant de Cs, Martí Pachamé, que ha defensat que el procés independentista podia posar en risc la pertinença a la Unió Europea i que aquest fet podria haver tingut alguna afectació en el tancament, la consellera ha recordat que Nissan seguirà produint a Anglaterra, tot i el Brexit. “Justament és la planta de fora d’Europa la que salva Nissan”, ha dit. Chacón ha defensat que ha treballat amb el govern espanyol “deixant de banda les diferències ideològiques” per abordar la crisi de Nissan i ha dit que les administracions estan “lluitant contra una empresa que és deslleial en les formes i en el fons”.