Omissió d’irregularitats
Tot i que els estats han d’utilitzar el sistema de gestió d’irregularitats (IMS) per notificar la Comissió Europa d’irregularitats que superin els 10.000 euros, el Tribunal de Comptes Europeu constata en l’informe que no tots els estats interpreten de la mateixa manera la definició de “frau” de la UE. “Per exemple, els acords il·legals que limiten la competència no sempre es notifiquen com a fraudulents a Espanya, com a Letònia, on es notifiquen sistemàticament”, resa el text.
Malgrat no especificar-ne detalls, els auditors asseguren haver identificat una sèrie de casos en què les irregularitats presentaven “indicis clars de frau” i tot i així no van ser comunicades a la Comissió perquè ja havien estat detectades i corregides abans de certificar-se la despesa.
Manca d’estratègies nacionals de lluita contra el frau
Entre les observacions generals que fan els auditors després de visitar Espanya i sis estats membre més destaquen que les autoritats de gestió de cada país no disposen d’una política específica de lluita contra el frau.
De fet, segons la publicació només deu dels 28 estats membre disposen d’estratègies nacionals de lluita contra el frau mentre que la resta, entre ells Espanya, no han adoptat cap estratègia a ulls dels auditors.
Amb tot, es descriu com a positiu que ha trobat alguns exemples de polítiques formalitzades contra el frau en “certs organismes intermitjos” a l’Estat, mentre que en altres països s’han hagut de consultat “nombrosos documents de gestió i manuals de procediment”.
Per altra banda, s’indica que en general les autoritats de gestió han millorat les mesures de prevenció del frau als estats membre però per contra no han avançat de forma “significativa” cap a la detecció proactiva d’aquest.
A més, s’apunta que l’anàlisi de les dades s’infrautilitza per a detectar el frau. En el cas d’Espanya, però, se cita com a exemple de bones pràctiques el sistema informàtic d’alerta ràpida «SALER» desenvolupat per l’organisme encarregat d’executar gran part del Programa Operatiu de la Comunitat Valenciana (POCV).