El transport públic atendrà prop de 170.000 desplaçaments diaris més per l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), segons ha informat l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Aquests desplaçaments equivalen a 137.000 trajectes de vehicle privat, dels quals 87.000 són entrades i sortides de la zona restringida i prop de 50.000 són interns. L’ATM ha destacat que amb aquesta previsió porta des del 2017 treballant per tal que el transport públic pugui donar una resposta adequada. Entre d’altres, ha explicat que s’han estrenat línies de metro, s’han incrementat les freqüències en autobusos i s’ha ampliat el servei de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
Alguns exemples que ha aportat l’ATM són la incorporació de trens a les línies L1, L2 i L5 de metro en hora punta que es va fer el 2017; l’entrada en funcionament de les estacions Foc i Foneria de la L10 a la Zona Franca el 2018 o les de Provença i Ciutat de la Justícia aquest 2019.
Pel que fa als FGC, l’ATM ha destacat el perllongament de l’S2 Barcelona-Sabadell Parc del Nord amb tres noves estacions (La Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc del Nord) el 2017 o l’ampliació de l’andana de l’estació de Provença aquest any.
En el cas dels autobusos, s’han posat en marxa nous serveis interurbans, s’han millorat les freqüències de pas i s’ha creat la tarifa plana metropolitana. En concret, la xarxa de bus interurbana de la Generalitat ha incrementat gairebé un 10% l’oferta de places en els darrers tres anys. A banda, TMB haurà incrementat la xarxa de bus en 66 vehicles, un 5% de la flota, un 26% els cotxes articulats i en 184.512 les hores de servei a finals del 2019.
De cara al futur, està previst un pla de renovació de la flota de busos fins al 2021, que implica la incorporació de 254 vehicles de TMB. Pel que fa a la resta d’autobusos de gestió indirecta de l’AMB, durant el 2020 començaran a circular fins a 135 unitats de baixes emissions que s’estan adquirint actualment, dels quals 25 seran totalment elèctric i la resta híbrids. En el cas dels municipis de l’AMB que es van incorporar a la tarifa plana metropolitana, està previst un pla de xoc de millora del servei de bus que permeti “un salt important” en l’oferta.
Pel que fa al metro, TMB incorporarà durant els propers mesos onze combois més per millorar la freqüència de les línies 1 i 5 i, properament, entrararan en funcionament l’estació de Zona Franca de la L10 Sud i la d’Ernest Lluc de la L5. A més, s’ha adjudicat recentment l’adquisició de 42 trens.
De la seva banda, FGC incorporarà 15 nous trens i ampliarà la capacitat del sistema de senyalització dels trens de la línia Barcelona-Vallès entre finals del 2020 i mitjans del 2021 per a poder programar un increment de capacitat. A la línia Llobregat-Anoia es passarà de trens de tres cotxes a trens de sis cotxes en els de més demanda. A més, es construiran aparcaments per a bicicletes en diverses estacions per millorar també l’ocupació dels trens.
Al TRAM està prevista l’adquisició de dues noves unitats de tramvia per incrementar el servei de la línia T1, a més d’augmentar la velocitat comercial mitjançant el replantejament del sistema semafòric.
D’altra banda, durant els primers mesos del 2020 s’ampliarà la xarxa d’aparcaments d’intercanvi metropolitans amb set de nous.