Dijous, 27 de febrer del 2025

El SIL torna tres anys després en una edició marcada per les innovacions “forçades” per les tensions al mercat

Contenidors plegables per estalviar costos o intel·ligents es mostren a la fira que bat rècord d'inscrits

|

La logística es reivindica com una prioritat per l’economia global en una nova edició del Saló Internacional de la Logística (SIL), que torna tres anys després en una edició marcada per les tensions a les cadenes de subministraments mundials. L’escalada de preus de matèries primeres i del transport marítim i els continus retards en les entregues han impulsat la innovació en el sector, que presenta en aquesta fira contenidors plegables per guanyar espai a la tornada i intel·ligents que permeten un monitoratge en tot moment. Tot plegat en un saló que aplega 650 expositors i que ja té més de 15.000 professionals inscrits, “un rècord absolut en 22 anys” de SIL, segons ha explicat el delegat de l’Estat al CFZB Pere Navarro.

Davant la situació de tensió a la cadena de subministrament dels últims mesos -agreujada recentment per la guerra d’Ucraïna- “moltes activitats econòmiques han innovat forçades per les circumstàncies”, segons ha detallat Navarro. Precisament, fins aquest dijous a la fira s’hi congreguen unes 150 start-ups.

Durant els últims mesos, moltes empreses s’han hagut d’acostumar a un increment de costos i en els retards en les entregues, fet que ha portat a una reflexió sobre com funciona el sistema global logístic. De la mateixa manera, han sorgit amb força alternatives que proposen una nova manera de funcionar que treguin “foscor” al transport de contenidors, que és la via d’entrada del 80% dels béns que consumim, però que no tenen un sistema de traçabilitat generalitzat.

Digitalització
“Abans tampoc érem capaços de seguir els contenidors, però la majoria de vegades arribaven bé. Ara, en canvi, hi ha retards de setmanes o mesos sense cap informació. És impossible que un sistema global funcioni així”, explica Naïk Londono, cofundador d’Aeler, una empresa suïssa que té prop d’un centenar de contenidors intel·ligents en funcionament.

El sistema que han desenvolupat pot monitorar tot el que passa, sigui la temperatura, la ubicació o la llum que hi ha –fet que indica si s’ha obert la porta–. A més, el material de fabricació és compost i més lleuger i aerodinàmic, fet que permet rebaixar la contaminació un 20%, assegura Londono, que defineix el seu producte com “el Tesla dels contenidors”. Aquesta empresa té l’objectiu d’arribar a mil contenidors aquest any i assegura que té suficients clients per fer entregues durant dos anys.

Estalvi costos
Una altra problemàtica amb la qual s’han trobat les empreses logístiques és la de fer front a l’increment de costos de l’energia i de les matèries primeres. Una de les solucions que es mostren a la fira per fer-hi front és el contenidor marítim plegable desenvolupat per l’empresa valenciana Navlandis “per optimitzar i estalviar costos en el transport de contenidors marítims buits, als quals el sector es veu obligat a fer pels desequilibris en els fluxos de mercaderies a nivell mundial”, segons ha explicat el fundador de la companyia, Miguel A. Navalón.

Es calcula que el 25% dels contenidors que viatgen en els vaixells van buits i la solució de Navlandis permet un estalvi del 50% dels costos i una reducció del 20% de l’emissió de CO2, amb una operativa que es completa en 10 minuts. La iniciativa és un projecte europeu i ja ha fet proves tècniques amb una quinzena de contenidors i ara es planteja tenir una flota de 75 contenidors aquest any.

Falta de talent
D’altra banda, al SIL també hi ha empreses multinacionals que mostren innovacions com ara Locus Robotics, que ha portat a Barcelona robots col·laboratius que ajuden als treballadors a ser més ràpids i eficients, alhora que garanteixen la seguretat.

L’empresa nord-americana ha crescut de manera exponencial durant els últims cinc anys i ha assolit la categoria d’unicorn, que és com es defineixen les start-ups valorades en més de mil milions de dòlars. Un creixement tan exponencial els ha portat a ampliar plantilla constantment i a trobar-se, també, amb “dificultats” per trobar perfils professionals qualificats al ritme que necessitaven.

“El món de la tecnologia ha crescut molt i per una empresa que duplica la seva feina cada any hi ha un problema de talent de buscar les persones adequades en un món tan canviant i innovador”, ha explicat José Luis Rodríguez, director de desenvolupament de negoci de Locus Robotics a Espanya i Portugal.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483