Dijous, 27 de febrer del 2025

El rescat grec va salvar l’euro al país però va desatendre “les necessitats socials”, segons un informe difós pel MEDE

L'estudi diu que els rescats han de garantir el creixement a llarg termini i no prioritzar només els objectius fiscals

|

El rescat a Grècia va aconseguir l’objectiu de mantenir l’euro al país, però va desatendre “les necessitats socials” de la població. Segons apunta un informe que el fons europeu de rescat (MEDE) va encarregar a Joaquín Almunia per avaluar els programes d’ajuda de l’última dècada, “els programes aplicats a Grècia han potenciat l’estabilitat financera”, però “no tenien un marc per desenvolupar sistemàticament els objectius estratègics del programa”, cosa que assenyala que va donar com a resultat “estratègies inadequades”. Segons el document, el rescat va “fracassar” a l’hora de garantir la “sostenibilitat macroeconòmica a llarg termini” al país per no haver “accelerat l’activitat econòmica” i haver prioritzat només els objectius fiscals.

“La tensa capacitat d’implementació i la manca d’un diagnòstic comú sobre els programes grecs va contribuir a una propietat debilitada i a reduir les possibilitats d’un èxit durable”, apunta l’informe.

Malgrat apuntar que Grècia té una finances i unes institucions “més fortes” després del rescat, l’informe també destaca que els programes han tingut “conseqüències no desitjades”, com la “forta caiguda” en la inversió privada a causa de l’escàs crèdit i la disminució de la demana, així com l’augment “significatiu” de l’atur o el creixement de “l’economia informal en detriment de la formal”.

Insistim en que aquest estudi s’ha fet sota la direcció de l’exministre socialista espanyol Joaquín Almúnia. A més de les imaginem que ben fonamentades conclusions del treball, no podem deixar de veure-hi un avís a navegants destinat a evitar que passi el mateix a l’Estat espanyol. Una vergonya que els seria molt difícil d’empassar.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483