El Port de Barcelona preveu acollir aquest any unes 800 escales, una xifra que va en la línia de les de l’any passat. Del total, el 58% tindran la capital catalana com a port base, és a dir, que comencen o acaben el viatge a Barcelona. Serà un percentatge rècord i segons el Port de Barcelona suposa una “fita important” després de la fi de les restriccions per la pandèmia que dificultaven l’arribada de turistes. D’altra banda, les escales de creuers GNL representaran el 20% aquest any al Port de Barcelona després que fa una dècada s’apostés per aquest combustible més respectuós amb el medi ambient.
El GNL emet entre un 15% i un 20% menys d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, redueix d’un 30 a un 40% les emissions d’òxids de nitrogen i pràcticament elimina els d’òxids de sofre i les partícules en suspensió. Es tracta de vaixells de les companyies Aida, Costa, P&O i MSC, la darrera companyia en utilitzar creuers d’aquest tipus. A més, a banda d’aquests bucs menys contaminants, el 62% de les escales seran de creuers amb menys de 10 anys d’antiguitat. El passat febrer es va estrenar la primera gavarra de subministrament de gas natural liquat (GNL) amb base permanent a Barcelona, el primer port de la Mediterrània que disposarà d’aquest servei.
Ser port base, una aposta estratègica
Convertir-se en port base és una de les apostes estratègiques del Port de Barcelona per “continuar consolidant-se” al Mediterrani. A més, atrau un tipus de passatger que porta més valor afegit, amb una despesa de 230 euros per persona i dia, molt per davant de la mitjana de turistes a Barcelona. Una de les novetats aquest any és el trasllat en les properes setmanes de l’operativa del moll de Barcelona Nord amb Moll Adossat, de manera que els creuers deixaran d’atracar a la zona més propera a la ciutat.
El Port de Barcelona i la seva comunitat participen aquests dies a la fira Seatrade Cruise Global, el principal esdeveniment mundial de la indústria de creuers que se celebra a Fort Lauderdale (Florida) del 27 al 30 de març. La delegació del Port de Barcelona està encapçalada pel seu president, Lluís Salvadó, acompanyat per la sotsdirectora general de Comercial i Màrqueting, Carla Salvadó; la cap de Creuers, Mar Pérez; la cruise specialist, Lucia Garcia; el cap del Gabinet de Presidència i Relacions Institucionals, Agustí Filomeno, i la directora de Comunicació, Núria Burguera.
L’Ajuntament de Barcelona reitera que cal rebaixar a la meitat l’arribada de creueristes
La tinenta d’Alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha demanat per carta a la consellera de la Presidència de la Generalitat, Laura Vilagrà, una reunió “urgent” per fixar un “límit raonable” als creuers que atraquen al Port de Barcelona. A la missiva, Sanz recorda a Vilagrà que la comissió mixta Ajuntament-Generalitat va acordar el juliol del 2022 prendre mesures per assegurar el benestar del veïnat i evitar la “saturació” de l’espai públic. Afegeix, però, que no li consta que ni Generalitat, ni Port ni Estat hagin endegat cap actuació concreta en aquest sentit. Per això demana la trobada i reitera que cal rebaixar a la meitat, de 400.000 a 200.000, l’arribada de creueristes.
Sanz afegeix que el Govern ha aprovat fa pocs dies la declaració d’excepcionalitat per sequera, “cosa que no fa més que agreujar la situació” i que “exigeix respostes ràpides i eficaces”. I afegeix: “seria del tot incomprensible que patim l’any menys plujós dels darrers cent anys però arribin més creueristes que mai”.
En aquest sentit, la tinenta d’Alcaldia ha explicat avui en roda de premsa que la patronal del sector calcula que aquest estiu arribaran un milió de creueristes a Barcelona. A banda de la massificació, Sanz ha afirmat que entre el 40 i el 50% del totals de creuers que paren al Port de Barcelona no hi tenen ni origen ni destinació, sinó que simplement hi estan de pas. “Fan un consum extractiu dels recursos de la ciutat i no contribueixen a la seva economia”. “Això s’ha d’abordar”, ha afirmat la tinenta d’Alcaldia. “Hem d’intentar que el creuer de pas sigui el menys possible”. I a partir d’aquí, ha afegit, “hem de veure quants en podem assumir de forma estructural” dels que sí tenen origen o destinació a la ciutat.
La proposta de l’Ajuntament de Barcelona passa per rebaixar de 400.000 a 200.000 l’arribada mensual de turistes de creuer a la capital catalana, o bé limitar l’arribada de vaixells d’aquest tipus a un màxim de tres al dia.
Alhora ha recordat que la mesura ja s’està aplicant en altres indrets. Per exemple, el govern balear ha posat un límit de tres creuers al dia, només un dels quals de més de 5.000 passatgers. A la carta que Sanz ha enviat a Vilagrà s’esmenta aquest exemple, així com altres com el de Venècia, que segons diu ha posat un límit al volum dels creuers per evitar que entrin a la ciutat, o el de Dubrovnik, que afegeix que limita les visites diàries a 4.000 persones i dos creuers diaris. Sanz ho ha dit en el marc de la presentació del balanç de la declaració d’emergència climàtica que el consistori va presentar fa prop de tres anys. Segons ha dit, s’han tirat endavant el 96% de les accions d’aquella declaració, “perquè això no és un simulacre, i Barcelona compleix”.