Dimarts, 05 de novembre del 2024

El ple de Barcelona dona llum verda a la connexió del tramvia per la Diagonal

BComú, PSC i ERC voten a favor mentre JxCat, Cs, PP i BCanvi rebutgen el projecte perquè no és "prioritari"

|

El ple de Barcelona ha donat llum verda aquest dimecres a la connexió del tramvia per la Diagonal. En concret, s’ha aprovat el conveni entre l’Ajuntament de Barcelona i l’ATM per l’execució de les obres i la posterior explotació de la xarxa unificada del Trambaix i el Trambesòs, així com la reurbanització de l’avinguda que creua la ciutat. La previsió és que les obres comencin la tardor del 2021.

El conveni estipula una inversió per part de l’Ajuntament de 56 milions d’euros per a la urbanització de les actuacions de la primera fase i 61 milions per part de l’ATM per a la infraestructura i la compra de trens. A més, estableix que un cop expirat el contracte vigent amb les concessionàries, el 2032, la gestió passarà a ser pública.

El conveni amb l’ATM i la reurbanització de la Diagonal s’ha aprovat amb els vots de BComú, PSC i ERC, que de fet a meitats de desembre ja van anunciar un acord a tres bandes per desencallar la unió del tramvia. La resta de grups, JxCat, Cs, PP i BCanvi, hi han votat en contra i han coincidit a criticar que en un moment de crisi com l’actual el projecte no és una prioritat i suposa una inversió massa elevada per al consistori. Alguns grups també s’han referit a la manca de consens ciutadana que hi ha al voltant de la unió del tramvia.

Sobre això i per què no es consulta a la ciutadania sobre el projecte, l’alcaldessa Ada Colau ha apuntat que la unió del tramvia per la Diagonal era una mesura que portaven al programa electoral les tres formacions que hi han donat suport. Per la seva banda, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, ha defensat que l’acord és un “sí al tramvia per la Diagonal i sí a un tramvia 100% públic”. Sanz ha recordat que les obres són les de la primera fase i permetran arribar de Glòries fins a Verdaguer “en 7 minuts, en superfície, de forma còmode i sense transbordaments”.

Rebuig de part de l’oposició
JxCat ha afirmat que serà una inversió costosa sense prou retorn perquè no representa l’interès de la majoria dels barcelonins i “ara no és una prioritat”. “La prioritat en aquests moments no és perjudicar més l’economia”, ha secundat Cs. El PP ha criticat que no es consulti els ciutadans i ha coincidit que econòmicament “no és el moment d’afrontar una inversió d’aquesta magnitud”. Per últim, Barcelona pel Canvi s’ha unit a les crítiques perquè consideren que la unió del tramvia és “molt costosa” i perjudicarà la mobilitat i el comerç. A més, també han lamentat que no es tingui en consideració l’opinió dels veïns.

En el torn de rèplica, Janet Sanz s’ha mostrat sorpresa pel posicionament de JxCat, ja que el conveni entre l’Ajuntament i l’ATM és fruit d’un acord amb el govern de la Generalitat. “Ningú els entén”, ha dit al grup d’Elsa Artadi, després de recordar-los que la unió del tramvia ha comptat amb el suport del conseller Damià Calvet o l’expresident Carles Puigdemont.

Obres
El conveni tancat entre Ajuntament i ATM promou la implantació i execució de la primera fase dels treballs per unir les xarxes de tramvia i estableix el compromís de les parts de finalitzar la redacció dels projecte de la segona fase (tram Francesc Macià-Verdaguer) perquè les obres es puguin executar com a molt tard quan finalitzin les de la primera.

La previsió que fa BComú és que les obres de la primera fase puguin començar la tardor del 2021 i durin entre 20 i 22 mesos, de manera que el darrer trimestre del 2023 podria estar en servei el tram que arribaria fins a Verdaguer. Actualment a la Diagonal ja s’hi estan fent unes altres obres, les d’ampliació del col·lector d’aigües, que s’han d’acabar abans de començar les obres de la xarxa tramviària.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483