Dimarts, 05 de novembre del 2024

El nou tram del corredor mediterrani millora la connexió entre Barcelona i València

La variant de Vandellòs allunya el tren de Salou i Cambrils i deixa el centre de Tarragona sense Euromed

|

Dia històric per als usuaris del ferrocarril entre Barcelona i València. El trajecte entre les dues capitals se situa a partir d’aquest dilluns en un mínim de 2 hores i 35 minuts, entre 35 i 45 minuts menys que fins ara. El motiu és la posada en marxa de la nova variant de Vandellòs, inaugurada després de dues dècades i 700 MEUR d’inversió. Amb l’entrada en servei de la via doble, els trens Euromed es poden desviar per la línia del TAV entre l’estació del Camp de Tarragona i Barcelona. Els passatgers del primer tren del dia entre Barcelona i València han celebrat l’hipotètic estalvi de temps d’aquest servei, tot i que avui l’Euromed ha arribat amb 40 minuts de retard a València per “qüestions logístiques” a la sortida de la capital catalana. Això ha obligat Renfe a indemnitzar tots els passatgers del comboi.

El projecte de la variant de Vandellòs va arrencar fa prop 20 anys i ha permès suprimir l’últim tram de via única existent entre Barcelona i València. Fins a la matinada d’aquest dilluns els tècnics d’Adif han treballat per enllestir els últims serrells de la connexió del corredor mediterrani. Durant aquesta setmana la via tindrà una limitació temporal de velocitat de 80 km/h per tal d’acabar de posar en servei la nova infraestructura. A més, els operaris faran operacions tècniques durant les nits. El pròxim cap de setmana, Adif auscultarà la via amb trens laboratori per garantir el pas de combois a una velocitat màxima de 200 km/h a partir de dilluns vinent.

El nou projecte disposa de 64 quilòmetres de vies incloent-hi els ramals de connexió. Des d’aquest dilluns hi circulen els trens de passatgers i de mercaderies que fins ara passaven per un tram de 39 quilòmetres amb via única. Renfe ofereix vuit viatges diaris entre Barcelona i València, un dels quals no s’atura a les estacions del Camp de Tarragona ni a la de Castelló. Els trens de llarga distància circulen per un nou ramal fins a l’estació de l’AVE del Camp de Tarragona i han de canviar d’ample ferroviari a la Boella -al sud de l’aeroport de Reus-, ja que les dues vies de la variant de Vandellòs s’han construït inicialment amb ample ibèric, de 1.668mm. Els combois continuen fins a Barcelona per les vies del TAV.

Així, retallen temps de trajecte entre la capital catalana i la valenciana, però eviten l’estació urbana de Tarragona, que es queda sense trens d’altes prestacions. Per la seva banda, els combois de la línia R16, els Talgo i els trens de mercaderies es desvien des de la variant cap a un nou ramal de via única per Vila-seca i l’estació urbana de Tarragona. En aquest cas, però, el temps de viatge no s’escurça gaire.

El tancament del tram de via única obligarà els usuaris del ferrocarril a desplaçar-se més lluny per agafar el tren. A Cambrils l’estació queda als afores de la ciutat i Salou deixa de tenir parada al corredor mediterrani. Els usuaris de Salou tenen diverses alternatives: desplaçar-se a Cambrils o a Vila-seca, o utilitzar el baixador de PortAventura, on s’ha creat la nova R17. Aquesta línia és, a la pràctica, un tren llançadora fins a l’estació de Tarragona per poder fer transbord cap a altres línies. Només quan s’obri el parc d’atraccions, l’R17 oferirà un tren directe per sentit fins a Barcelona i a l’estiu afegirà una altra freqüència entre la ciutat comtal i PortAventura.

Paral·lelament, els ajuntaments de Salou, Cambrils, Mont-roig del Camp i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant defensen el desmantellament de la via entre PortAventura i Cambrils per tal de posar fi a la barrera urbanística que ha suposat durant dècades. Entre PortAventura i Cambrils s’hauria de construir l’anomenat Tramcamp, un sistema de tren-tramvia per tal de connectar aquestes poblacions. Ara bé, el projecte -que ha d’anar a càrrec de la Generalitat- encara no té calendari d’execució ni partida pressupostària. A Mont-roig i a l’Hospitalet els ajuntaments volen convertir el traçat ferroviari en una via verda.

L’Euromed surt amb retard per problemes “logístics”

El primer Euromed del dia ha sortit de Barcelona-Sants amb uns 20 minuts de retard per qüestions de “logística” al tram ferroviari de Can Tunis, segons Renfe. A l’estació del Camp de Tarragona, la megafonia no ha anunciat l’arribada d’aquest comboi i això ha provocat moments de confusió entre la desena de passatgers que s’esperaven, resignats, a l’andana. Finalment, el comboi ha arribat amb un retard de 40 minuts a la capital del Túria, amb la qual cosa Renfe indemnitzarà els 161 passatgers amb la meitat de l’import del bitllet.

La majoria d’usuaris de la relació Barcelona-València han assegurat a l’ACN que celebren la reducció del temps de trajecte entre les dues capitals i que aniran més sovint en tren. “Ja era hora perquè feia molt de temps que patíem més de 3 hores i 40 minuts de trajecte. L’estalvi és important, perquè ara arribaré a l’hora a les reunions”, ha expressat Alberto. Igualment, en José Manuel ha valorat que, tot i els problemes a la sortida, el servei és “ideal”.

La Laura Martín també viatja sovint a València per motius laborals. Com que viu a Ripollet i s’ha de desplaçar en rodalies fins a Barcelona, fins ara invertia més de sis hores de viatge. “És una petita alegria perquè t’estalvies una mica de temps”, ha comentat. Amb tot, aquesta usuària ha opinat que caldrien més freqüències i un tren més matiner que li permetés estar a les nou del matí a València.

Entre els passatgers del comboi entre València i Barcelona, la Gandia Soler, que ha explicat que agafarà el tren més sovint en detriment del cotxe particular. En canvi, els usuaris Maria Sala i Marc Xirau consideren que, en comparació amb l’AVE a Madrid, la reducció de temps de trajecte no és tan competitiva. “Qualsevol reducció és benvinguda, però en una distància que és la meitat que Madrid per lògica hauria de ser menys temps. És una assignatura més, pendent, de les infraestructures d’aquest país”, ha lamentat Xirau.

Segons dades de Renfe, la previsió és que aquest dilluns uns 4.000 usuaris viatgin en els trens de llarg recorregut com l’Euromed i el Talgo. Des del 2 de gener la companyia ha venut 41.000 seients, 13.000 dels quals s’han beneficiat de promocions. L’any passat el corredor mediterrani va absorbir 2,3 milions de viatgers, dels quals 1,6 milions van circular entre Barcelona i València. Des de Tarragona van agafar aquests trens de llarga distància uns 130.000 passatgers, tot just el 4%.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483