El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana s’ha compromès a recuperar abans del juny el 98% de l’oferta habitual de trens físics Avant entre Lleida i Barcelona que es va veure reduïda per la pandèmia de la covid-19 al 2020. Així ha transcendit després de la reunió que ha tingut, amb la presència d’institucions, sindicats i entitats lleidatanes que s’han desplaçat a Madrid per reivindicar una millora del servei ferroviari. Segons el ministeri, l’oferta Avant que hi ha actualment a Lleida se situa al 71% de la situació prepandèmia, atès que la demanda es troba molt ressentida pels efectes de la crisi sanitària.
El ministeri ha assegurat que malgrat que la demanda es manté en “nivells reduïts”, properament l’oferta Avant seguirà recuperant-se fins i tot un 98% de l’oferta habitual de trens físics, a la qual se sumaria l’evolució de l’oferta de trens sinergiats.
A la reunió també s’ha analitzat l’actual oferta global que té l’estació de Lleida, que unida a la seva situació central a la ciutat, ha permès, segons el ministeri, convertir el mode ferroviari en un “element essencial” per al desenvolupament de la ciutat. Segons el ministeri, la connectivitat de Lleida “està garantida” amb una oferta de 28 serveis en tots dos sentits en dia laborable (14 per sentit) només amb el conjunt de serveis prestats per Renfe via OSP i comercial, als quals s’afegeix, la resta d’oferta prestada pels operadors privats.
Després de la reunió, la delegació lleidatana ha ofert una roda de premsa al Centre Blanquerna de la Generalitat a Madrid. En general s’ha valorat positivament el fet que des del ministeri s’hagi percebut la unitat d’acció dels diferents actors que conformen la Taula de Treball per millorar el servei ferroviari. Això no obstant, consideren insuficient el compromís de només recuperar l’oferta de trens abans de la pandèmia.
Cristina Rodríguez, de CCOO ha assegurat que continuaran treballant per “dignificar” la mobilitat del transport públic ferroviari, mentre que Ramon Moreno, de la UGT, ha apostat per recuperar el màxim d’horaris de trens. El delegat del Govern a Lleida, Bernat Solé, ha lamentat que la reunió no hagi servit per “recuperar l’equitat” i recuperar el servei de trens cap a Barcelona com un servei públic. En aquest sentit, ha recordat que l’objectiu és el de reduir al màxim les emissions del transport prviat.
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha remarcat el fet que la societat lleidatana hagi estat capaç d’unir-se per portar una proposta al ministeri i s’ha mostrat “optimista” per aquest fet i també perquè la secretària els ha assegurat que abans de l’estiu es recuperaran les freqüències. Finalment, l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha indicat que no pot ser que a dia d’avui la plataforma ‘Bla Bla Car’ sigui el mitjà més utilitzat pels lleidatans per anar a Barcelona i ha qualificat la reunió de “fruitosa”.