Dissabte, 02 de novembre del 2024

El hub presenta avals per 48 milions d’euros, el 60% de les garanties que havia d’aportar per accedir al PERTE

El grup d'empreses liderat per QEV i Btech desisteix del 40% de la inversió i planteja fer-la més endavant

|

El hub de descarbonització (D-Hub), el principal candidat a la reindustrialització de l’antiga Nissan, ha aconseguit avals per valor de 48 milions d’euros, el 60% de les garanties que havia d’aportar d’inici segons els ajuts concedits al PERTE del vehicle elèctric. Les entitats bancàries que han avalat el hub són principalment el banc andorrà Andbank, la primera a entrar a l’equació, Caixabank, Abanca, Banc Sabadell i Avalis, societat que depèn del Departament d’Economia. Les converses també estaven avançades amb el Banc Sandander, que al final ha caigut de l’operació. D’aquesta manera, el grup d’empreses liderat per QEV i Btech rebrà 65 milions d’euros del Ministeri d’Indústria i confirma que els seus projectes podran tirar endavant.

Els avals són menys del que finalment rebrà el hub, ja que no calia que les empreses avalessin la totalitat de les ajudes del PERTE. El grup liderat per QEV i Btech assegura que els “projectes tractors” del pla de reactivació de les fàbriques de l’automobilística japonesa podran tirar endavant. “Els avals garanteixen el desenvolupament i la posada en marxa dels projectes tractors del hub, centrats en la producció de vehicle elèctric”, afirma el D-hub en un comunicat enviat de matinada. El grup va estar negociant fins a l’últim moment per aconseguir les garanties que els permetessin rebre els fons europeus dels projectes estratègics per electrificar la fabricació de vehicles a l’Estat, que ha rebut el nom de PERTE VEC.

Al llarg de la setmana passada, els integrants del hub ja van avisar que contemplaven renunciar a part de la inversió prevista i deixar-la per la pròxima convocatòria d’ajuts. Mentre buscava finançament, el hub ja va renunciat a una partida de 10 milions d’euros “per raons tècniques” i per això el propòsit total havia passat de 80 a 70 milions d’euros.

En un principi el hub d’electromobilitat havia de rebre 107,8 milions d’euros del Ministeri d’Indústria, el tercer projecte amb més recursos, però finalment en rebrà 65 -la quantia que ha pogut avalar-. El grup d’empreses liderat per QEV i Btech, per tant, ha desistit del 40% de la inversió i planteja fer-la més endavant. De fet, per la seva banda el ministeri d’Indústria ha obert la porta a fer una altra convocatòria de PERTE, després que en el primer tan sols s’adjudiqués el 30% dels 2.250 milions d’euros anunciats inicialment.

L’operació compta amb la participació de l’Institut Català de Finances (ICF). Així doncs, els bancs assumiran el risc de l’operació i l’organisme de la Generalitat farà de contravalador. En un primer moment, l’ICF va oferir-se a posar els recursos directament, però el moviment va ser denegat per part del govern espanyol perquè no té fitxa bancària reconeguda.

Els empresaris del hub han negociat directament amb els bancs durant aquesta setmana, en unes converses que també han comptat amb el suport polític del Govern. La primera que va acceptar fer-ho va ser CaixaBank, que d’inici va mostrar-se disposada a avalar 5 milions d’euros.

El hub ha demanat ajuts per un projecte que no ha començat perquè primer s’ha d’acabar el concurs per gestionar els terrenys de l’antiga Nissan, que ha impulsat el Consorci de la Zona Franca, i que ha acabat tenint el hub com a únic candidat. No es confirmarà el guanyador del procés fins a finals de mes.

Per la seva banda, fonts de la Generalitat han celebrat que el hub hagi aconseguit els avals suficients per garantir els projectes tractors que garantiran la de reindustrialització de l’antiga Nissan. En aquesta línia, anticipen una “propera culminació exitosa” del procés de licitació dels terrenys del Consorci de la Zona Franca. Així mateix, recorden que per la resta de projectes complementaris el hub podrà concórrer a una segona convocatòria del PERTE, que l’executiu de l’Estat preveu publicar durant el 2023.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483