El juliol de 2013, la nostra capcelera “Directe.cat” ja va alertar i explicar el que podria passar amb les autopistes per raó d’un enverinat conveni signat per l’aleshores ministra del ram, Margarita Álvarez deixant un altre tema “lligat i ben lligat” perquè no hi hagés manera de treure’s de sobre les empreses que s’han fet d’or amb les autopistes. El conseller Joaquim Nadal va copiar l’acord per a les autopistes catalanes que relligava les “xifres compensatòries” al descens de vehicles, el que ha comportat que, durant molts anys, s’hagi evitat millorar i desdoblar la NII, ja que, com més conductors deixessin de passar per l’autopista, més caldria compensar les concessionàries.
Tot plegat una jugada més de protegir i blindar les empreses, que recorda altres moviments semblants com el del projecte Castor. Facin el que facin les empreses, sempre en surten beneficiades: o el negoci funciona o l’estat les compensa.
Passats els anys, s’ha demostrat i, així, el Govern ha pagat 94,1 milions d’euros a Abertis per compensar inversions fetes i deutes relacionats amb la concessió –finalitzada el 31 d’agost- de les autopistes C-31, C-32 i C-33, segons ha publicat ‘Nació Digital’ i ha pogut confirmar l’ACN. La decisió es va aprovar al consell executiu del 21 de desembre, i consta en un acord de Govern que distribueix els diners en tres partides: 65,7 milions per un conveni marc pel Maresme del 2010; 23,3 milions per un conveni del 2013; i 5 milions més per un altre del 2015. Segons l’acord, els diners són “en concepte d’abonament a compte dels saldos de compensació final que puguin correspondre pels diferents convenis signats de modificació de la concessió per a la construcció” d’aquestes vies.
Vegeu l’article del 29 de juliol de 2013:
Ho vam advertir el 2013: Aquestes xifres poden multiplicar-se per tres en els propers anys per uns convenis fets a mida de la concessionària i signats per la ministra Magdalena Álvarez i el conseller Joaquim Nadal https://t.co/1VYJLvrqJ1 via @directe
— La República (@LaRepublicaCat) January 16, 2022