El Govern estima que el 46,4% dels establiments comercials estan operatius durant la primera setmana de fase 0 a Catalunya. Des de l’inici de la crisi, l’executiu calcula que el sector ha perdut 3.675 milions d’euros, un descens de 525 milions setmanals. Durant l’estat d’alarma han hagut de tancar el 65% dels comerços (65.829 establiments) i més de 209.700 persones ocupades al sector, el 60% del total, no han pogut treballar. Amb l’inici de la fase 0 el 4 de maig poden obrir els establiments de menys de 400 metres quadrats amb cita prèvia que no estan a centres comercials. No obstant això, els establiments traslladen a la Generalitat que el volum de vendes és molt inferior a l’habitual.
En un comunicat, el Govern ha anunciat un pla de xoc pel comerç dedicat a pal·liar la situació que ha provocat la pandèmia, que ha presentat el president Quim Torra a representants del sector en una reunió aquesta tarda. Les mesures previstes s’adrecen als negocis i empreses, als treballadors, als consumidors i als territoris, i s’implementaran al llarg de tres fases,
Entre les mesures econòmiques i financeres previstes per la fase 1, entre maig i setembre del 2020, s’inclou el pla d’Ajuts al comerç, l’artesania i la moda posat en marxa el 30 d’abril i que tenen un import de 9 milions i la línia de comerç de l’Institut Català de Finances i Avalis per circulant i inversió.
En les següents fases, des de setembre del 2020 i a partir de gener del 2021 es durà a terme assessorament en finançament alternatiu, informació sobre mesures laborals, seguiment de les suspensions tributàries d’impostos i acompanyament en la gestió de costos fixos com subministraments o lloguers.
El pla preveu un protocol general de desconfinament, i guies de prevenció i seguretat específics per activitat. Ja s’han elaborat les guies per al sector de l’alimentació, de la moda, venda a distància i perruqueries. En aquestes fases, es verificarà la seguretat dels establiments comercials. També es preveuen actuacions directes en els blocs de prestigi i promoció; formació, talent i emprenedoria; transformació digital i tecnologia; territori i persones; i models de competitivitat.
El Govern també impulsarà una campanya de comunicació de comerç, i es posarà en marxa un Taulell de Comerç, la plataforma on es recolliran les iniciatives impulsades per les diferents entitats i associacions de comerç d’arreu del territori. En aquest àmbit, ja s’ha posat en marxa la campanya “Ara és el teu torn”, amb la finalitat de reivindicar el comerç de proximitat amb un espot, que ja s’emet per la televisió pública i que es difondrà per ràdio i xarxes socials.
A banda de Torra, a la reunió hi han assistit la directora general de Comerç i directora del CCAM, Muntsa Vilalta, i representants de les entitats Pimec Comerç, Foment Comerç, Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya, Consell de Gremis, Retailcat, Cecot, Fundació Barcelona Comerç, Barcelona Oberta, Fundació Comerç Ciutadà, entre altres.
En un comunicat posterior a la reunió, Comertia ha lamentat la “incertesa i la manca de regulació clara” per part del Govern sobre la data que podran reobrir i ha assegurat que està causant “una gran preocupació” entre els comerciants. En aquest sentit, ha reclamat poder tornar a l’activitat aquest dilluns de manera gradual a tot Catalunya i no endarrerir més la fase de desescalada. Així mateix, ha demanat no limitar l”obertura als locals amb una superfície inferior als 400 metres quadrats o poder delimitar l’espai si se superen i un horari únic per a tot el comerç durant aquestes setmanes, amb el tancament a les vuit del vespre com a màxim.