Davant la brutalitat de les xifres de la continua estafa que el regne d’Espanya fa a Catalunya, reconegudes impunement pels mateixos funcionaris de l’estat espoliador, el gobierno ha sortit al pas seguint la coneguda frase castellana de “sostenella y no enmendalla” per assegurar que des del juny del 2018 és “la Comunitat Autònoma que més inversió ha rebut”, amb una despesa de 3.671 milions. A més, afirmen que en el quadrienni anterior, la xifra havia estat de 2.399,5 milions, un 53% menys. Alhora, l’executiu estatal subratlla que en el primer trimestre d’aquest any l’execució pressupostària supera en un 60% el mateix termini del 2021, en concret 165,917 milions, 63 més. L’increment percentual és “tres vegades superior” al del conjunt de l’Estat, concretament un 19%. Alhora, l’equip de Pedro Sánchez afirma que en els primers mesos de l’any les adjudicacions han pujat un 164%.
En una impúdica ostentació de les dades, l’executiu estatal admet que “la situació de partida” de fa tres anys i mig “reflectia una manca important d’inversió en infraestructures” a Catalunya, amb “totes les obres de nou traçat paralitzades”. O sigui que, indirectament, no només acusa les víctimes del seu incompliment per no haver fet bondat “fa tres anys”, sinó que té la barra d’atribuir-se una suposada millora de la situació a partir d’haver-nos comportat com xaiets. I el més increïble és que hi ha mitjans catalans que donen ressò i visos de versemblança a tota aquesta muntanya de mentides. Per si voleu continuar llegint, segueix la nota d’agència dient que, a partir del moment del “canvi d’actitud, l’esforç ha estat colossal” i, en els darrers tres anys, l’execució mitjana d’inversió a la xarxa ferroviària convencional ha passat de 250 a 800 milions el 2020, segons els càlculs del govern espanyol.
Després d’aquest “màxim històric”, l’executiu admet que la inversió “ha descendit”, però ho atribueix al context de la pandèmia i afirma que aquesta situació es va donar arreu de l’Estat. Segons els càlculs del govern liderat per Pedro Sánchez, l’any 2021 es van executar 1.243 milions d’euros en total del pressupost del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, “la segona al rànquing per darrere de Madrid”, on la xifra va ser “molt similar”, 1.342 milions.
Les dades d’Hisenda
La reacció de la Moncloa arriba hores després que el Ministeri d’Hisenda hagi publicat dades que indiquen que l’Estat va executar un 35,8% de les inversions pressupostades a Catalunya, 739,9 milions. La principal partida d’inversions reals van recaure en el sector públic empresarial, amb 515,2 milions, apartat on s’hi inclouen empreses públiques com Adif (169,1 milions), Renfe (90,6 milions) o Ports de l’Estat (82,9 milions).
Pel que fa a l’apartat de l’Administració General de l’Estat, s’hi van destinar 153,1 milions, en els Organismes Autònoms i resta d’entitats dependents de l’AGE 52,6 milions i en el sector públic administratiu 18,7 milions. Per contra, a la Comunitat de Madrid es va fer una inversió real de 2.086 milions, un 184% respecte el previst.