El gobierno amplia fins al 28 de novembre el termini per presentar els avals per accedir als fons europeus del PERTE del vehicle elèctric, després de la petició del hub d’electromobilitat (D-hub) que vol reindustrilizalitzar Nissan i que rebrà 107,8 milions d’euros, segons ha confirmat el Ministeri d’Indústria. Tal com va avançar ‘La Vanguardia’ i ha confirmat l’ACN, el grup liderat per les empreses QEV i Btech tindrà set dies hàbils més per trobar una fórmula perquè s’accepti l’aval de 40 milions d’euros pactat amb l’Institut Català de Finances (ICF), que no té llicència bancària donada d’alta pel Banc d’Espanya. Ara el hub està buscant un banc que assumeixi el ‘fronting’ de l’aval de l’ICF, és a dir, emeti garanties i assumeixi risc, segons fonts de QEV.
El D-hub busca maneres de finançar els avals des del dia en què es van publicar els ajuts definitius i les condicions per rebre’ls, que obliguen als candidats a aportar fiances del 100% dels ajuts a fons perdut, xifra que en el cas del hub s’enfila als 80 milions d’euros. El grup d’empreses havia aconseguit tancar 40 milions d’euros amb un conjunt d’entitats financeres i ara treballa per no deixar perdre els recursos oferts per la Generalitat.
El Ministeri d’Indústria ha confirmat a l’ACN que el termini s’ha prorrogat set dies hàbils per a tots els candidats i no només pel hub d’electromobilitat. En total, el PERTE repartirà 877 milions d’euros entre empreses del sector de l’automoció, liderat pel grup Volkswagen i Seat que rebrà 397,3 milions d’euros per electrificar les plantes de Martorell i Landaben i crear la gigafàbrica de bateries de Sagunt.
AVAL
El hub de descarbonització que opta a substituir Nissan ha tancat un acord amb el Govern per avalar amb 40 milions d’euros la candidatura als ajuts del PERTE del vehicle elèctric a través de l’Institut Català de Finances (ICF). L’aval es va aprovar en Consell Executiu aquest dimarts. Ara, el grup d’empreses liderats per les catalanes QEV i BTech negocien amb el ministeri d’Indústria per aconseguir que flexibilitzi els criteris i accepti l’aval de l’ICF encara que no tingui llicència d’entitat bancària i, per tant, no estigui reconeguda segons les bases del PERTE, segons ha avançat ‘La Vanguardia’ i ha confirmat l’ACN. L’executiu estatal té pocs dies per trobar la solució perquè els avals només es poden presentar fins dimarts vinent.
Un cop es va aprovar definitivament la primera línia del PERTE de l’automoció, els responsables del denominat D-hub ja van advertir que tindrien dificultats per aconseguir els avals amb el termini previst, tenint en compte que encara no han començat l’activitat i que participen d’un concurs públic per ocupar els terrenys de Nissan que encara no s’ha resolt. En total, el hub rebrà 107,8 milions d’euros haurà d’aportar pràcticament la mateixa quantitat avalada. A banda dels 40 milions tancats amb l’ICF, el grup d’empreses també ha negociat avals amb la banca privada.
El hub és l’única candidatura que ha arribat al final del procés per a la reindustrialització de les antigues instal·lacions de Nissan, que ha endegat el Consorci de la Zona Franca, que és el propietari dels terrenys. El procés per a l’adjudicació del concurs per a la reindustrialització està en la fase final d’evaluació i acabarà a finals de mes, dos anys després de l’anunci del tancament de la fàbrica Nissan a Barcelona, que va suposar l’ERO més gran de la història de Catalunya, amb 2.525 treballadors acomiadats.
L’acord sobre l’expedient va aconseguir-se després de negociacions maratonianes i de noranta-cinc dies de vaga de la plantilla de l’empresa japonesa. Entre els projectes que planteja el D-hub, hi ha la proposa de rescatar la històrica marca de camions Ebro i llançar les furgonetes i autobusos elèctrics sota la denominació de Zeroid.