La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha assenyalat que el Midcat era una opció “realista i profitosa” per al conjunt d’Europa, després que el president de la república francesa, Emmanuel Macron, tanqués definitivament la porta al projecte en considerar-lo innecessari. Segons ha explicat Plaja, aquesta qüestió no s’ha tractat específicament en el Consell Executiu d’aquest dimarts però sí ha deixat clar que aquesta és una opinió “conjunta” del Govern. D’altra banda, la portaveu ha reiterat l’oferiment del president de la Generalitat, Pere Aragonès, per tirar endavant el projecte i la reivindicació del paper de Catalunya “com a hub energètic”.
Brussel·les se’n desentén
La Comissió Europea evita posicionar-se sobre el Midcat i deixa el futur de la infraestructura en mans d’Espanya i França. Un dia després del cop de porta del president francès, Emmanuel Macron, el portaveu d’Energia de l’executiu comunitari, Tim McPhie, ha assegurat que són els estats membre implicats i els promotors els que han d’avaluar el projecte. “En aquests moments, la Comissió Europea no pot posicionar-se sobre cap projecte concret”, ha dit McPhie en la roda de premsa diària de l’executiu comunitari.
Preguntat sobre si es tracta d’un projecte al qual Brussel·les dona suport per reduir la dependència energètica de Rússia, el portaveu comunitari d’Energia ha insistit que són els estats implicats i els promotors els que han d’avaluar primer la “viabilitat” del projecte. A més, McPhie ha subratllat que el Midcat no es troba entre els projectes d’interès comú, la llista de la Comissió Europea que indica els projectes d’interconnexions energètiques considerats prioritaris i que són elegibles per rebre fons, per afegir que la nova legislació europea no permet finançar amb fons europeus els projectes basats en energia fòssil com el gas.
Foment esclata contra Macron
El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha acusat el govern francès de “boicotejar” l’interès d’Alemanya i el sud d’Europa amb la seva negativa al Midcat. “Realment és bastant insòlit que en una situació de dependència del gas procedent de Rússia, i amb el conflicte bèl·lic que estem patint tots els europeus, hi hagi aquesta miopia política per part del govern francès”, ha etzibat Sánchez Llibre, en la presentació de la Comissió per l’Ampliació de l’Aeroport de Barcelona.
“Està saltant per sobre l’interès general d’Alemanya i el sud d’Europa per tornar a bloquejar que aquesta interconnexió gasística sigui una realitat, com ja va fer el 2018”, ha continuat el president de Foment del Treball. “Jo penso que és una pèrdua d’oportunitat tremenda. I segurament han primat un cop més els interessos particulars de França per intentar subministrar i vendre la seva energia nuclear per tot Europa, en detriment del hub gasístic d’Espanya i Catalunya”, ha conclòs Sánchez Llibre.
Madrid s’hi posa de perfil
La vicepresidenta tercera del govern espanyol i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha insistit que el futur del Midcat concerneix el conjunt de la Unió Europea i ha apuntat que serà una de les qüestions que caldrà debatre a la reunió extraordinària dels ministres d’Energia de la UE que tindrà lloc divendres a Brussel·les. “És un debat que està obert”, ha defensat Ribera en roda de premsa aquest dimarts al Palau de la Moncloa després que la Comissió Europea hagi evitat donar suport a la infraestructura i hagi deixat el futur del projecte en mans d’Espanya i França.
Ribera ha pronosticat que serà un afer que generi l’interès comunitari “durant molt temps”, ja que el problema de subministrament de gas va més enllà d’aquest hivern, i ha defensat que els estats que tinguin dubtes o problemes els poden plantejar amb “total tranquil·litat”. Sobre el fet que la infraestructura no es trobi a la llista de projectes d’interès comú de la Comissió Europea, Ribera ha argumentat que l’última actualització es va fer abans que es generés la problemàtica amb Rússia i que “sí que està en l’annex d’infraestructures importants”.