El Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts el nou decret llei per regular els vehicles de transport amb conductor (VTC), que permetrà que puguin continuar prestant serveis urbans a Catalunya a partir del 30 de setembre. El decret tindrà una vigència de dos anys –prorrogables a dos més- i el Govern calcula que “més de la meitat” dels actuals 1.500 VTC en actiu a Catalunya compleixen ja els nous requisits que imposa la normativa: autorització VTC d’almenys un any, vehicles amb una longitud mínima de 4,90 metres, disposar d’una assegurança idèntica a la dels taxis i conductors amb dos anys d’antiguitat del permís. “I els que no compleixin s’hauran d’adaptar”, ha confirmat la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius.
“Només qui acati tots els requisits podrà continuar operant a Catalunya”, ha avisat Rius, que també assenyala que es mantenen condicions ja vigents com l’interval de temps mínim de 15 minuts entre la contractació i la prestació del servei o que els VTC no poden circular per les vies públiques a la cerca de clients ni propiciar la captació de viatgers que no haguessin contractat prèviament el servei. Els ajuntaments i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), com ja passa actualment, seran els encarregats d’atorgar les autoritzacions dels VTC, que hauran de complir aquests cinc nous requisits essencials: caldrà ser titular d’una autorització de VTC domiciliada a Catalunya, amb un vehicle que hagi estat adscrit durant almenys el darrer any.
Cotxes de 4,90 metres i els vehicles nous, amb distintius 0 o ECO
Les VTC hauran de disposar també d’una assegurança que cobreixi fins a la quantia de 50 MEUR la responsabilitat civil per danys que puguin patir els viatgers, anàloga a l’assegurança requerida als taxistes. En paral·lel, els conductors han d’estar en possessió del permís de conducció de la classe B o superior amb almenys dos anys d’antiguitat, i els ajuntaments podran exigir als conductors VTC formacions específiques relacionades en l’àmbit territorial. Finalment, la longitud mínima dels VTC haurà de ser de 4,90 metres –cosa que pràcticament només compleixen les furgonetes i els cotxes d’alta gamma-, i en el cas de vehicles nous només s’admetran amb els distintius 0 o ECO.
Tampoc podran ser vehicles en rènting i la transferència de llicències no estarà permesa en caràcter general, a excepció d’una única transmissió en el cas de persones físiques i també en casos de jubilació i mort.
2.000 euros de multa i immobilització del vehicle pels VTC de fora
El règim sancionador també s’actualitza amb el nou decret llei i preveu multes que van dels 201 als 6.000 euros. El text preveu sancions de fins a 2.000 euros i la immobilització del vehicle per aquells VTC que treballin amb una autorització de fora de Catalunya o que no respectin el temps de 15 minuts entre la contractació i la prestació del servei. Hi haurà igualment sancions de fins a 4.000 euros i la immobilització del vehicle per als VTC que recullin clients sense contractació prèvia o que circulin a la recerca de clients. I les multes podran arribar als 6.000 euros en el cas de treballar sense autorització. Ara, un cop el decret està aprovat pel Govern, el Parlament té un mes per a convalidar-lo.
Les patronals VTC: un decret amb requisits “injustos i desproporcionats”
A Catalunya hi ha unes 4.000 autoritzacions de VTC: 1.000 no estan actives, i entre 2.500 i 3.000 tenen un vehicle adscrit. No obstant això, només entre 1.455 i 1.500 vehicles VTC estan realment actius i prestant servei actualment a Catalunya, la gran majoria a Barcelona i àrea metropolitana. Pel que fa als taxis, n’hi ha 12.300 a tot Catalunya, dels quals 10.500 són a Barcelona. Entre febrer i març del 2022, els vehicles VTC han prestat uns 577.000 serveis a Catalunya, davant dels 2,9 milions de serveis dels VTC a Madrid durant el mateix període.
Les patronals dels VTC –Feneval i Unauto- van rebutjar el nou decret i van titllar “d’injustos i desproporcionats” els nous requisits i restriccions al sector, com la longitud mínima de 4,90 metres dels vehicles, l’interval mínim de 15 minuts, l’assegurança o l’autorització VTC d ‘almenys un any. Feneval i Unauto van lamentar que la norma s’ha elaborat “a esquenes del sector i al dictat del grup més radical del taxi”. Per la seva banda, Élite Taxi va celebrar el nou decret llei sobre els VTC i el va considerar un pas més en la lluita contra la “competència deslleial” d’algunes plataformes com Uber o Cabify. “Ara els taxistes podrem viure tranquils i sense perill d’invasió”, va assenyalar el portaveu de l’entitat, Tito Álvarez.
“Aquest decret llei posa un cop més Catalunya i Barcelona en l’avantguarda de la defensa dels autònoms, pimes i serveis públics per sobre dels interessos dels voltors”, va apuntar Álvarez. “Esperem que aquest decret pioner a Catalunya serveixi de model a d’altres comunitats autònomes i s’allunyin del terrorisme econòmic d’Andalusia i Madrid”, van concloure des d’Élite Taxi.