Dijous, 12 de desembre del 2024

El Gobierno rescata Air Europa amb 475 milions

La companyia rebrà un préstec participatiu de 240 milions i altres préstec ordinari de 235 milions que hauran amortitzar en sis anys

|

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts el primer rescat d’una empresa espanyola afectada per la crisi de la COVID-19. La ministra d’Hisenda i portaveu de Govern, María Jesús Montero, ha anunciat que el consell gestor de el fons de suport a la solvència d’empreses estratègiques ha aprovat la primera operació de suport públic temporal a l’aerolínia Air Europa per 475 milions d’euros. Aquest ajut posa en quarantena la compra de la companyia de Globalia per Iberia i obliga els seus gestors a incloure a dos consellers en el consell d’administració nomenats per la SEPI ia negociar amb la institució pública des el nomenament de l’conseller delegat a l’aprovació d’acomiadaments.

La companyia aèria, que s’ha vist molt afectada per l’impacte econòmic de la COVID-19, rebrà un préstec participatiu per valor de 240 milions i un préstec per 235 milions que hauran d’amortitzar en un període de sis anys. El fons que va aprovar el Govern amb 10.000 milions “només té com a objectiu oferir suport temporal a companyies no financeres que estiguin danyades per la pandèmia”.

L’executiu entén que Air Europa pot ser considerada com una companyia estratègica per al teixit productiu ja que és la “segona aerolínia espanyola amb major nombre de vols, té connexions amb 130 aeroports de 60 països, de manera que la dimensió d’impacte en el sector turístic és molt important i és un servei essencial per a la connectivitat d’Espanya ja que és un operador significatiu de l’aeroport de connexió Madrid Barajas amb Llatinoamèrica i amb els arxipèlags canari i balear “, ha recalcat la ministra.

Air Europa suposa el “18% de la xifra global d’ingressos de les companyies aèries espanyoles” però ha tingut una reducció de l’activitat de l’95% en termes de vols entre abril juny “a causa de” l’impacte de la pandèmia que ha provocat la reducció de el trànsit aeri per la menor mobilitat i una menor arribada de turistes “.

El suport públic podria complicar la compra de l’aerolínia de la família Hidalgo per Iberia, que va ser acordada per les dues companyies en novembre de 2019 per uns 1.000 milions d’euros. L’operació va quedar suspesa per la pandèmia de la COVID-19.

Condicions assumides per l’aerolínia
De fet, la ministra ha recalcat que entre les condicions que ha assumit la companyia aèria està la “limitació d’operacions de major nivell, ja sigui la compravenda d’Air Europa o d’aliances”, de manera que la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI ), l’entitat encarregada de gestionar el fons de rescat d’empreses estratègiques, es reserva la capacitat de decidir sobre aquest tipus d’operacions.

A més, l’organisme públic té la possibilitat de nomenar dos consellers d’Air Europa, “amb l’objectiu de garantir que els diners públics es fa servir amb la millor eficiència”; la SEPI tindrà també veu i vot a l’hora de el nomenament de càrrecs com el conseller delegat, que haurà de ser consensuat; i abans que hi hagi un procés d’acomiadaments o de regulació d’ocupació haurà de ser abans autoritzat per la SEPI.

Altres països europeus ja havien aprovat un paquet d’ajudes a empreses afectades pel coronavirus. Així, el Govern alemany ha destinat Lufthansa ajudes per valor de 9.000 milions d’euros, mentre que l’Executiu d’Emmanuel Macron ha ha aprovat un préstecs de 7.000 milions per a Air France.

La SEPI havia donat llum verda a l’rescat d’Air Europa, però estava a l’espera que la companyia aprovés les condicions de les ajudes. L’organisme públic industrial va contractar a PwC per avaluar el pla presentat per Air Europa per accedir a el Fons de Suport a la Solvència a Empreses Estratègiques.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483