El concurs per trobar un operador logístic que gestioni els terrenys de Nissan a la Zona Franca s’allarga quinze dies més i es dona temps fins al 31 d’octubre per a presentar les candidatures per donar més marge als aspirants. Així ho va decidir aquest dilluns la mesa de reindustralització –on hi ha les administracions, els sindicats i la multinacional- per unanimitat, després que una de les empreses interessades demanés ampliar el termini. Es tracta de la tercera pròrroga des que es va llençar el concurs, el 30 de juny. Amb tot, fonts del Consorci de la Zona Franca indiquen que no es resoldrà fins a mitjans de novembre. Les tres fàbriques de Nissan a Catalunya van tancar a finals del 2021, amb el procés de reindustrialització ja en marxa.
En un principi, el procés es va treure a licitació el 30 de juny, amb la intenció de resoldre’s a l’estiu, però es va decidir ampliar al setembre. El 14 de setembre es va allargar quatre setmanes més, fins al 13 d’octubre, i enguany s’amplia quinze dies més, fins a finals de mes. Tal com s’havia establert anteriorment, els concursants hauran de presentar diversos sobres, que s’examinaran en reunions diferents, segons indica el Consorci de la Zona Franca.
El primer, que conté la documentació general i ha de demostrar solvència econòmica, s’examinarà el mateix 31 d’octubre. Aleshores s’exclouran els concursants que no reuneixin els requisits. El segon sobre, amb informació detallada de la proposta, s’obrirà el 4 de novembre, quan es començarà a valorar cada candidatura. El tercer sobre, que inclou la proposta econòmica, s’obrirà l’17 de novembre. A partir d’aleshores començarà al procés d’avaluació i tot plegat es resoldrà cap a mitjans de novembre.
El concurs per als terrenys de Nissan preveu un arrendament de 50 anys i que l’adjudicatari inverteixi almenys 100 milions d’euros. S’estableixen cinc àrees, de les quals dues ja estan adjudicades directament al fabricant de motos elèctriques Silence i a Nissan Motor Ibérica, que manté el centre tècnic d’automoció amb activitats d’investigació i desenvolupament.
Els operadors logístics hauran de presentar projectes industrials per reactivar l’antiga planta de Nissan. El candidat més clar per tornar a fabricar a la parcel·la de la Zona Franca és el hub d’electromobilitat, un grup de més de deu empreses liderat per les catalanes QEV i Btech que vol fabricar vehicles dissenyats per al transport de mercaderies i d’última milla als terrenys de Zona Franca
Amb tot no serà aquest consorci qui presentarà la candidatura sinó el seu soci logístic, l’australià Goodman, una aliança amb serrells encara pendents de tancar, segons admeten fonts properes al hub. Els quinze dies de pròrroga serviran per acoblar bé el projecte logístic i industrial, afegeixen les mateixes fonts. “Estem arribant a compromisos entre companyies que no tenen una relació històrica. Per fer un símil amb una relació de parelles, hem passat de conèixer-nos a casar-nos de la nit al dia, i a més amb un acord pels propers 50 anys. Tot el temps que tinguem ens va bé”, afegeixen.
En un comunicat, el Hub ha dit que confia mantenir les dates de contractació previstes i que l’ampliació no modifiqui el pla de reindustralització inicial. “Estem davant d’un pla de reindustralització amb gran impacte i de molta envergadura, i és important fer-ho bé”, ha afirmat Joan Orús, conseller delegat de QEV Technologies.
Al seu torn, el comitè d’empresa ha lamentat aquest nou retard però alhora han afirmat que l’ampliació es fa per garantir “el màxim de concurrència”. Els representants sindicals han reclamat “sensibilitat amb els milers de treballadors que segueixen al carrer a l’espera de poder concretar un futur laboral”. “Ens hem compromès que d’una vegada per totes hem de donar una solució definitiva”, han afirmat en un comunciat remès a la plantilla.