El concurs per trobar un operador logístic que gestioni els terrenys de Nissan a la Zona Franca s’allarga quatre setmanes més i es dona temps fins al 13 d’octubre per a presentar les candidatures. El procés es va licitar el 30 de juny amb la intenció de resoldre’s a l’estiu, però es va decidir ampliar al setembre i ara, un cop més, fins a mitjans d’octubre. Els sindicats han sol·licitat una reunió de la mesa de reindustrialització, on hi ha les administracions i la multinacional, el 19 de setembre per ampliar la informació i demanar explicacions. “La decisió s’entén com a necessària per aconseguir que el concurs compti amb suficients garanties de participació”, indica un comunicat del comitè remès a la plantilla.
Els concursants hauran de presentar diversos sobres que s’examinaran en reunions diferents, segons indica la resolució que ha redactat el Consorci de la Zona Franca. El primer, que conté la documentació general, s’examinarà el mateix 13 d’octubre, quan s’exclouran els concursants que no reuneixin els requisits. El segon, amb informació detallada de la proposta, s’obrirà el 18 d’octubre, quan es començarà a valorar cada candidatura.
Aquest procés s’acabarà el 31 d’octubre quan es valorarà la proposta economia en “un acte públic a les oficines del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFC) en el qual s’obrirà un tercer sobre amb la proposta econòmica, s’explicaran els motius pels quals han estat excloses les candidatures i es donarà a conèixer la puntuació obtinguda pels licitadors.
Les tres fàbriques de Nissan a Catalunya –la de Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca- van tancar a finals del 2021 amb el procés de reindustrialització en marxa. Vuit mesos més tard, aquest procediment encara no ha acabat.
La reindustrialització s’ha allargat per diversos motius, un dels quals per la negativa del gegant xinès de l’automoció Great Wall Motors, d’invertir, i l’altra per la retirada del procés de la fàbrica de Sant Andreu per decisió dels propietaris, que va obligar a reordenar el tauler de joc.
Part del retard també s’explica pel canvi d’estratègia de la mesa que va optar per buscar un operador que gestioni els terrenys enlloc de llogar-los a empreses diferents directament com ara el candidat preferent per ocupar els terrenys, el hub d’electromobilitat liderat per les empreses QEV i Btech.
El concurs per als terrenys de Nissan preveu un arrendament de 50 anys i que l’adjudicatari inverteixi almenys 100 milions d’euros. S’estableixen cinc àrees, de les quals dues ja estan adjudicades directament al fabricant de motos elèctriques Silence i a Nissan Motor Ibérica, que manté el centre tècnic d’automoció amb activitats d’investigació i desenvolupament.