Més de la meitat dels usuaris de vehicle privat a Barcelona tenen una alternativa “raonable” en transport públic per fer el mateix desplaçament, però la rebutgen perquè consideren que la xarxa és “molt poc fiable”. Així ho indica un estudi del RACC sobre la percepció de la mobilitat a la capital, que assenyala que els usuaris valoren amb un 6,7 el transport públic, però amb un 8,3 el vehicle privat. Davant les xifres, les conclusions del RACC defensen que les mesures dels últims anys per fomentar la mobilitat sostenible a Barcelona no han estat suficients per aconseguir un transvasament del transport privat cap al públic. “La gent no vol un transport públic més econòmic, el vol fiable”, ha constatat el president de l’entitat, Josep Mateu.
Les dades presentades aquest dimecres mostren que un 80% dels enquestats considera que la congestió del trànsit a Barcelona s’ha agreujat en els últims quatre anys i que un 65% no preveu que pugui millorar en el futur. Aquestes xifres es donen en un context en què també ha incrementat el nombre de persones que han de desplaçar-se diàriament fora del seu districte per anar a treballar: només tres de cada deu barcelonins treballa en el mateix districte on viu, sempre segons el RACC.
L’estudi recull dades de l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) que assenyalen que en els últims deu anys ha augmentat la mobilitat activa -caminar o anar en bicicleta, per exemple-, i que també s’ha produït un lleu creixement de l’ús del vehicle privat en detriment de l’ús del transport públic.
Concretament, les xifres indiquen que el 2017 el transport públic representava un 40% de la quota modal en els desplaçaments de Barcelona, tant dins de la ciutat com per arribar o sortir, mentre que el 2021 aquest percentatge va caure fins al 28%. Pel que fa al vehicle privat, en els últims cinc anys s’ha mantingut entorn del 25% de la quota, tot i que s’ha detectat una disminució d’un 28% dels vehicles sense etiqueta ambiental des de la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions (ZBE).
Amb tot, els enquestats aposten pel vehicle privat, al qual donen una valoració de confiança i satisfacció molt superior al que declaren els usuaris del transport públic preguntats pel RACC. Davant d’això, la cap d’estudis del RACC, Mireia Rey, ha fet una crida a “repensar” el model actual de mobilitat a Barcelona per tal que augmenti la confiança en el transport públic i així fer-lo un “sistema troncal” per a tothom.
Aparcar a Barcelona
Les dades indiquen que actualment és molt més complicat aparcar a Barcelona en comparació a fa quatre anys. Segons l’estudi del RACC, un el 48% dels enquestats declara que estaciona a la via pública, però admeten que la possibilitat d’estacionament privat és “determinant” a l’hora de fer o no el desplaçament en vehicle privat. Entre el 2009 i el 2021 les places d’estacionament s’han reduït un 68%.
En aquest sentit, preguntats per les terrasses de bars i restaurants, 7 de cada 10 consideren que han “envaït” part de les voreres i calçades. Les conclusions del RACC afirmen que “l’opinió generalitzada” és que s’ha de tornar a les dimensions del 2019. Precisament, en aquest sentit, el president del RACC, Josep Mateu, ha afirmat que el manteniment de les terrasses a l’espai de la calçada “no és una bona política” i ha criticat que provoquen l’eliminació de llocs per aparcar.
Límit de 30 quilòmetres per hora
Segons l’enquesta del RACC, el 85% dels usuaris es mostra a favor de limitar a 30 km/h la velocitat en els entorns escolars. Tanmateix, no veuen amb bons ulls l’increment dels sistemes de control per radar i les sancions.
Tramvia per la Diagonal
Preguntat per les obres per unir el tramvia per la Diagonal, Mateu ha afirmat que des del RACC no consideren que sigui una actuació “prioritària” per a la ciutat. “La ciutat té altres reptes més importants i tampoc és una demanda de la gent”, ha constatat.
Segons el president de l’entitat, el tramvia s’hauria d’unir “per altres carrers” en lloc de per la Diagonal, ja que “pot col·lapsar la resta de cruïlles” que hi ha des de passeig de Sant Joan fins la plaça de Francesc Macià. “Veurem després de les eleccions municipals com queda, si es fa una consulta, es continua o s’atura”, ha considerat Mateu.
Patinet dins el transport públic
L’enquesta del RACC, entre d’altres, també assenyala que la mobilitat actual de Barcelona, malgrat les preferències dels enquestats, és intermodal. És a dir, es fa servir més d’un mode de transport en un mateix desplaçament, o s’escull el mode segons el desplaçament que es vulgui fer. En aquest sentit, Mateu ha fet referència a la vigent prohibició de portar patinet dins el transport públic i ha afirmat que “espera” que sigui una mesura transitòria. Segons el president del RACC, seria una “mala notícia” si s’acaba prohibint definitivament. “El patinet és un instrument que anirà més a les ciutats”, ha assegurat.
L’Ajuntament, en desacord, reivindica que els vehicles privats representen només un 20% dels desplaçaments a la ciutat
Barcelona – La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha acusat el RACC “d’entrar en campanya” arran de l’informe sobre la percepció de la mobilitat a Barcelona fet públic aquest dimecres. Sanz ha exigit “rigor” a l’entitat i ha criticat que dels 2.000 enquestats, 900 són conductors de vehicles privats. “Sabem que a Barcelona aquests conductors representen el 20% dels desplaçaments, la resta es fan a peu, en bicicleta o en transport públic”, ha reivindicat la regidora.
Així mateix, Sanz ha assegurat que les dades utilitzades pel RACC “estan desfasades” i ha recordat que el passat mes de març es van incrementar fins a 40 milions els usuaris de transport públic, més de 3 milions més que el 2019. “El que necessitem és que Generalitat i Estat facin el que està a les seves mans per revertir els problemes de retards, els talls i les infraestructures inacabades”, ha demanat Sanz.
Sobre les dades de l’informe del RACC, Sanz ha destacat que el 50% dels enquestats que utilitzen vehicle privat afirmen tenir una alternativa en transport públic. “Hi ha camí per recórrer, inclús positiu per reforçar les actuacions que facilitin que la gent accedeixi de forma més fàcil al tramvia, l’autobús i el metro”, ha constatat.