Dimecres, 06 de novembre del 2024

Compartits, connectats i autònoms: la indústria i l’administració es preparen pels vehicles del futur

|

Eduard Fernández (@eduard_bcn)

En una dècada, el cotxe autònom, intel·ligent i compartit entre usuaris pot haver canviat com ens movem per les ciutats. Aquesta és una de les principals conclusions de la tertúlia “Coche autónomo y conectado… sin repetir errores del pasado”, celebrada en el marc del festival sobre economia col·laborativa Ouishare Fest.

“Hi haurà vehicles autònoms en deu anys en circulació, sobretot en l’àmbit del transport públic” ha explicat Manel Ferri, responsable de la Gerència de Serveis de Medi Ambient de l’Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona. Ferri ha assegurat que Catalunya compta amb fins a 2.000 polígons industrials, sense comptabilitzar hospitals i universitats, un model d’ocupació del territori de baixa densitat, que provoca que el principal sistema de transport “sigui el del cotxe”.

Un estudi recent de l’International Transport Forum, un organisme vinculat a l’OCDE, destacava que, aplicant un sistema de serveis a demanda de taxis compartits i taxis-busos a una ciutat com Lisboa, la flota de cotxes necessària suposaria tan sols un 3% del parc automobilístic actual, i els preus dels desplaçaments podrien reduir-se fins un 50%. Ferri avala les bondats d’aquesta opció, però destaca que es tracta d’un model que cal “incentivar des de l’administració”.

De manera similar, Susana Gómez, subdirector adjunta de vehicles de la Dirección General de Tráfico (DGT), ha destacat que l’organisme està realitzant per crear un nou model de gestió de dades basat en l’internet de les coses, en el qual els cotxes passin a informar a temps real de la situació del trànsit i pugui ser transmesa als altres conductors. Gómez, però, ha volgut deixar clar que es tractaria d’una informació anònima, totalment “desvinculada de possibles sancions”. “El cotxe autònom té molts beneficis, ja que permetrà que les persones grans puguin usar aquests vehicles, per exemple”, destacava la representant de la DGT.

Impuls de les empreses

A la vegada, des del món privat també es preparen per aquest canvi, i empreses com Tesla o Ford ja han anunciat que preparen flotes de cotxes autònoms per circular per les ciutats. “En els últims divuit mesos, és un tema que ha passat a formar part de moltes converses”, assegura David Bartolomé, responsable de desenvolupament de negoci de Car2go. L’empresa, filial de la companyia automobilística Daimler, ofereix la possibilitat de compartir vehicles elèctrics que pots deixar estacionats on prefereixis, i compta amb 14 milions d’usuaris registrats a 30 ciutats diferents.

“Estem creant un sistema de transport, on hi ha una opció troncal, la del transport públic, però que no arriba a tots llocs, i que es veu complementada per altres opcions”, comenta Bartolomé. A la vegada, l’empresari ha anunciat que la firma treballa en un projecte, anomenat Car2home, que permetrà que els usuaris demanin cotxes autònoms a través del mòbil, que els vindran a recollir a on siguin per si sols. “Serà una pràctica habitual d’aquí deu anys? Jo crec que hi haurà coses”, ha conclòs Bartolomé.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483