La presidenta del port de Barcelona, Mercè Conesa, ha explicat que estan en converses amb dues companyies de creuers interessades en organitzar rutes entre ports de l’Estat mentre no s’aixequin les restriccions per atracar en ports internacionals. Conesa ha admès que aquesta és una opció que “està sobre la taula” i que es podria activar si les autoritats sanitàries espanyoles i catalanes aproven els protocols de seguretat contra la covid-19.
D’altra banda, Conesa ha assenyalat que preveu que l’any que ve la terminal BEST comenci a utilitzar 100% energia elèctrica, i que també entre el 2021 i el 2022 ho puguin fer els molls de Sant Beltran, on hi atraquen els ferris de Trasmediterrania, i el Moll Prat en un 30% i un 25%, respectivament.
Conesa, que ho ha dit durant la conferència ‘L’estratègia verda del Port de Barcelona’ en el marc del Cicle de Cafès del Clúster de l’Energia Eficient de Catalunya (CEEC), ha comentat que com a infraestructura receptora de la indústria creuerística el port ha parlat darrerament amb “moltes companyies” i que s’optaria per treballar amb dues, tot i que no n’ha revelat el nom. D’aquesta manera, se seguiria l’exemple d’Itàlia, on la companyia Costa Cruceros ofereix des de la setmana passada ofereix viatges de set dies atracant només en ports italians, com Bari, Brindisi, Corigliano-Rossano, Siracusa i Catània.
La presidenta del Port ha recordat que la indústria està “aturada” des de l’inici de la pandèmia i depèn molt dels clients internacionals, a diferència dels viatgers del ferri, que són més de proximitat i viatgen a les Illes Balears o a Itàlia.
Durant la seva intervenció, Conesa s’ha referit a l’electrificació dels molls, uns dels grans projectes que té obert actualment el Port de Barcelona. La presidenta ha detallat que es treballa en dos projectes pilot després que fa quasi un any i mig demanés a Red Eléctrica la connexió a la xarxa d’alta tensió. Per una banda, a la terminal Best es disposa de la potència disponible per iniciar operacions de càrrega i descàrrega amb energia totalment elèctrica a partir del 2021 i per l’altra l’inici de l’electrificació del moll on opera Trasmediterrania.
Es tracta el Moll Sant Beltran, més proper a la ciutat que els que utilitzen els creuers i on entre el 2021 i 2022 el 30% dels vaixells podrien abastir-se d’energia elèctrica. A banda, al Moll Beltran, aquest percentatge arribaria al 25%. Amb tot, Conesa ha reiterat que l’objectiu és que al 2030 el port ja estigui completament electrificat.
Els aerogeneradors, una opció complicada per la proximitat amb l’aeroport
Mercè Conesa també ha comentat que el Port de Barcelona ha estudiat l’opció d’instal·lar aerogeneradors a les instal·lacions tot i que la proximitat amb l’aeroport en dificulta la seva viabilitat, ja que es trobaria en una zona d’influència de les maniobres d’aterratge. En aquest sentit, ha indicat que la terminal que es troba més al sud –BEST- disposa d’unes grues que no sempre poden estar alçades i disposen d’un coll diferent per no interferir en l’aterratge de les aeronaus. “No ho descartem però si hem tingut alguns dificultats”, ha admès.