Eduard Fernández (@eduard_bcn)
Mentre la seva popularitat decau a Espanya, el cava català segueix triomfant a l’estranger. Les exportacions de l’espumós a l’estranger van seguir impulsant la DO cava el 2016, que va augmentar la seva producció fins a les 245,15 milions de botelles. Segons dades fetes públiques avui pel Consell Regulador del Cava, el lleuger repunt respecte l’any anterior, de l’1,1%, es va deure principalment a la millora de les exportacions en països tercers, ja que el consum va caure tant a la Unió Europea com al mercat espanyol. A dia d’avui, un 65% de la producció de la beguda es destina a mercats estranger.
A nivell espanyol, el consum de cava ha caigut en 10 milions de botelles des de l’any 2010, i va experimentar un retrocés del 0,8%, a causa de la crisi econòmica i la tensió política. D’altra banda, les exportacions als països de la Unió Europea també han retrocedit un 1,94% a causa de la disminució de vendes en països com Alemanya, tradicionalment el principal mercat d’aquest producte. El 2016, Bèlgica va convertir-se en el primer comprador de botelles de cava a l’estranger, amb un total de 29,6 milions de botelles venudes.
Tot i això, és en els països de fora de la Unió Europea on més ha augmentat la presència del cava, amb més de 40 milions de botelles. Els dos principals mercats estrangers, Estats Units (amb 21 milions de botelles), i Japó (amb 8,5 milions) experimentaven importants millores en el consum en els últims anys.
Pel que fa a la tipologia de l’espumós, el 88% de les botelles eren de cava tradicional, que es deixa fermentar a les bodegues durant 9 mesos. En canvi, durant 2016 es van produir un 10% menys de botelles de cava gran reserva, que passa 30 mesos a les bodegues. El sector compta actualment amb 235 marques diferents.