Les proves de transport ferroviari entre la mina de sal i potassa que ICL té a Súria i la seva terminal al port de Barcelona han començat aquesta setmana. Es tracta dels primers trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya que arriben a aquesta nova terminal, que també ha començat a fer proves de càrrega de vaixells. Un cop finalitzin les proves, ICL preveu que la nova terminal dedicada a la potassa i als productes salins estigui plenament operativa durant el proper mes de juny, segons ha informat el Port de Barcelona en un comunicat. Inicialment, s’han operat dues circulacions diàries entre Súria i el Port, però es preveu que es vagin incrementant gradualment.
La nova terminal de sal i potassa que ICL Iberia ha construït al moll Álvarez de la Campa es considera una peça cabdal del projecte industrial que la companyia desenvolupa en la conca minera del Bages, ja que garanteix una logística marítima de gran capacitat per donar una sortida eficient i sostenible als seus creixements de producció futurs.
La infraestructura, que ha comportat una inversió de 77 milions d’euros, inclou un moll de 460 metres de longitud, dos shiploaders de 52 metres d’alçada, dos magatzems de 22.000 metres quadrats, una terminal ferroviària en ample mètric amb quatre vies de 450 metres de longitud i una estació de descàrrega de camions. La terminal té capacitat per operar 4 milions de tones anuals de sal i potassa.
Per la seva banda, FGC opera amb combois de 21 vagons, que augmentaran fins a 24, i 290 metres de longitud. Cada vagó pot portar 40 tones de pes i, per tant, en cada comboi es transporten fins a 900 tones netes de potassa.
FGC, que ha signat un contracte amb ICL per trenta anys, ha realitzat una important inversió amb l’adquisició de 5 locomotores duals (diesel-elèctriques) que comporten una reducció del consum de gasoil en un 66%. L’ús del transport ferroviari comporta una reducció de les emissions de CO2 del 80% respecte al mode terrestre i ajuden a minimitzar els sorolls i els accidents per carretera. Finalment, les noves locomotores són un 95% reciclables.