L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, segueix sent una veu destacada i discordant sobre el tema de l’ampliació de l’aeroport. Aquest divendres, en una entrevista a TV3, ha reclamat que el Ministeri de Transició Ecològica s’hi impliqui: El govern sap que Europa no permetria l’ampliació tal i com l’ha plantejat Aena”. De fet, ha dit que Aena “s’ha equivocat” amb el plantejament i ha confiat en un acord conjunt per més inversions en infraestructures, millorar la connectivitat i reduir emissions. Colau ha assegurat que no concebria que cap actor pretengués “incomplir” els objectius internacionals sobre emissions. D’altra banda, ha dit que l’informe del Consell d’Europa sobre els presos avala els indults i “desmunta els arguments” de la dreta i part del PSOE.
“No té sentit que Aena vingui i et digui teniu dos mesos per dir si voleu un ampliació que porto feta i tancada”, ha manifestat sobre el conflicte per l’ampliació del Prat. Ha recordat que aquest plantejament és “antic” i “incompleix” la normativa europea. A més, ha afirmat que el plantejament fet per Aena és “trampós”. Ha rebutjat el paradigma antic d’enfrontar ecologia i economia i ha assegurat que treballarà perquè l’Ajuntament de Barcelona acudeixi a la taula de negociació amb una mateixa postura. Ha explicat que en aquesta hi seran ella com a alcaldessa però també Jaume Collboni i Janet Sanz.
En un sentit semblant, Comissions Obreres també hi ha dit la seva i creu que la proposta d’ampliació de l’aeroport del Prat plantejada per Aena –que consisteix a allargar la tercera pista per la part de l’estany de La Ricarda- “no és prou realista”, ja que no té en compte les “previsibles limitacions normatives” per part d’Europa. “Ara mateix, la pressió per reduir les emissions del transport aeri és molt gran”, diu, i defensa que la implantació d’un nou model de gestió permetria operar “més vols amb la infraestructura actual”. En aquest sentit, CCOO proposa derivar part del trànsit aeri als aeroports de Girona, Reus i Lleida per tal de “no agreujar les desigualtats territorials”. “En el projecte de l’aeroport no es poden considerar només els interessos empresarials”, subratlla.
En un comunicat publicat aquest divendres, el sindicat reconeix que el sector aeri s’ha de renovar, però considera que la proposta d’Aena és “un projecte continuista que es fonamenta en les evolucions del sector en el passat”. “El projecte considera que el volum de passatgers previ a la pandèmia es recuperarà, i que serà necessari incrementar-lo per captar vols intercontinentals de connexió; aquesta visió no és realista”, defensa.
Més enllà d’un canvi de model en la gestió, Comissions Obreres també insisteix en el fet que, sigui quina sigui la solució pel Prat, els llocs de treball generats siguin “de qualitat”. “CCOO vol negociar cada detall del projecte que pugui generar llocs de treball perquè efectivament els generi i que aquests siguin de qualitat”, comenta. En relació amb aquesta qüestió, el sindicat veu necessari “finançar la investigació, la formació i la innovació en el sector aeri”, així com resoldre “els problemes de centralització i monopolització de competències al sector”.
Finalment, el sindicat defensa la preservació de l’estany de La Ricarda i la necessitat de revisar l’impacte que tindria l’ampliació en les poblacions properes a l’aeroport. “És per això que seria millor ubicar les obres dins els límits actuals de l’aeroport, que van ser definits fa relativament poc temps a partir d’un acord entre les diferents institucions”, conclou l’escrit.