Uns 350 conductors d’empreses com TMB, Avanza i transportistes de mercaderies han protestat aquest dijous a Barcelona per reclamar la jubilació als 60 anys, una fita que veuen “importantíssima” per garantir la seguretat de tots els usuaris que circulen per les vies públiques. “La feina és molt dura, perillosa i desgastant”, ha explicat Jordi Giménez, un conductor assalariat amb 30 anys d’experiència. Els manifestants s’han concentrat davant la delegació del govern espanyol a Barcelona i han decidit iniciar una marxa de protesta fins a plaça Catalunya, enmig de càntics i petards. CGT, el sindicat convocant de l’aturada, ha xifrat en un 90% el seguiment a l’empresa més gran del sector a Barcelona, TMB.
La vaga era extensible a conductors professionals de transport de persones i mercaderies per carretera a tot l’Estat. Els conductors s’han concentrat a les 11h i han protestat davant l’administració estatal una hora. Posteriorment, han iniciat una manifestació tallant els carrers de passeig de Gràcia al seu pas fins a arribar a plaça Catalunya, on ha acabat la mobilització abans de la 13h.
Els mobilitzats reclamen que se’ls apliqui el Reial Decret 1698 aprovat el 2011 pel govern del socialista José Luis Rodríguez Zapatero que diu que totes les feines amb un “excepcional índex de penositat i perillositat” mereixen un coeficient reductor o l’anticipació de l’edat per accedir a la jubilació. Entre les professions que es poden acollir a aquestes bonificacions hi ha bombers o policies.
“Cotitzarem com tothom, però si als policies i als toreros i a determinada gent els donen aquesta jubilació perquè no nosaltres que portem gent?”, s’ha preguntat Juan Ramiro, delegat de la CGT al comitè d’autobusos de TMB, que ha dit que “la seguretat” dels usuaris és vital. “És evident que amb 63 anys, com és el meu cas, no tens la mateixa capacitat de reacció amb el que et trobes al carrer que amb 40 anys”, ha exemplificat.
D’altra banda, el sindicalista ha afirmat que aquesta mesura beneficiaria les mateixes empreses perquè s’alliberarien de pagar nòmines amb més antiguitat i també a la societat, perquè serviria perquè més persones poguessin trobar feina. Per això, ha fet una crida al govern espanyol que accepti la seva reivindicació.
“No només estem en risc nosaltres, tenim extensions de feina molt àmplies, de fins a 15 hores diàries i alguns les sobrepassen. Estem posant en risc la seguretat de tots els usuaris de les vies públiques i carreteres de l’Estat i d’Europa”, ha afirmat Giménez, que és transportista de mercaderies.