Catalunya rebrà 218 milions d’euros del fons de recuperació per accelerar la implantació de zones de baixes emissions i la transformació sostenible del transport urbà. Així ho ha anunciat el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en un comunicat emès aquest dimecres. El territori català és el que més ajudes obtindrà, amb una subvenció de 44,96 euros per habitant. En total, el ministeri que encapçala Raquel Sánchez ha atorgat 1.000 milions d’euros dels fons europeus a 170 municipis i dos ens supramunicipals, uns dels quals l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Per aquest mateix any està prevista una segona convocatòria fins a completar els 1.500 milions previstos per la línia.
Un cop convocada la resolució provisional de la convocatòria a la seu electrònica del ministeri, els ajuntaments tenen ara cinc dies per presentar al·legacions o renunciar als fons. El programa va dirigit a ciutats de més de 50.000 habitants i als municipis més de 20.000 persones amb transport públic urbà.
La convocatòria es va tancar amb 193 municipis que van presentar 262 sol·licituds per valor de 1.497 milions d’euros, gairebé un 50% més del pressupostat. Finalment, s’han seleccionat 179 propostes i 170 municipis. Cadascuna de les sol·licituds presentades detalla diverses actuacions que es volien finançar a càrrec dels Next Generation abans del 31 de desembre del 2024. Així doncs, un cop adjudicat, els fons aniran a 659 actuacions de les 1.154 que es van presentar.
El 40% del pressupost de la convocatòria s’ha assignat a actuacions encaminades al desenvolupament de la mobilitat activa. En concret, 100 milions s’invertiran en millorar la xarxa ciclista; i 242,8 milions d’euros per millorar accessibilitat i implementar zones de vianants.
D’altra banda, el 20% dels fons es dedicaran a impulsar flotes de vehicles zero emissions, amb l’adquisició per part de 44 municipis de 650 autobusos urbans i més de 45 vehicles elèctrics per recollir escombraries. En total, s’han atorgat 195 milions en aquest capítol, que inclou la instal·lació de punts de recàrrega elèctrica per vehicles pesants.
A més, el 17% dels ajuts finançarà millores en eficiència de transport públic i a l’habilitació de plataformes i carrils de priorització del transport públic; el 12% es dedicarà a projectes de digitalització; i l’11% restant serà per a implantar una seixantena de projectes de Zones de Baixes Emissions. La llei del canvi climàtic obliga els municipis de més de 50.000 habitants i a les capitals de província a implementar zones de baixes emissions abans del 2023.