El conseller de Territori, Damià Calvet, ha apostat per aprofitar els fons europeus per renovar les infraestructures a Catalunya i fer-les més “verdes, digitals i inclusives”. “És una oportunitat d’or”, ha assegurat Calvet, que ha reconegut però que la pandèmia de covid-19 ha alterat moltes planificacions. “No podem quedar atrapats en les infraestructures pendents, cal abordar, definir i programar noves solucions. També s’ha de prioritzar amb criteris consensuats de rendiment social i econòmic i de conformitat ambiental. I no tot ha de ser infraestructura nova”, ha reflexionat en veu alta el conseller de Territori, que també espera que els PGE 2021 compleixin amb Rodalies i ha qualificat la manca d’inversió “d’història desgraciada”.
Sobre l’accés ferroviari a l’Aeroport del Prat, Calvet ha recordat igualment que “fa anys” que hauria d’estar acabat i ha apuntat que tan bon punt Adif acabi les obres haurà d’entregar-les a l’executiu català. “El traspàs és inequívoc. Adif ha de finalitzar les obres, les ha d’entregar al Govern i nosaltres donarem l’explotació a FGC amb la nova línia RAeroport”, ha insistit el conseller de Territori, que ha reconegut “petites diferències” amb el gestor ferroviari. El conseller Calvet ha fet aquestes declaracions després de pronunciar la conferència ‘Infraestructures del 2034: verdes, digitals i inclusives’, en el marc del ‘Cercle virtual’ que organitza el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya.
Calvet ha iniciat el seu parlament destacant la necessitat de canviar el model econòmic per afrontar “la triple crisi sanitària, econòmica i climàtica que vivim”. “Tenim per endavant uns anys decisius. Necessitem fer canvis i alguns de molt dràstics”, ha assegurat el conseller de Territori i Sostenibilitat, que ha fet una definició molt àmplia del concepte d’infraestructures. “Ens referim a partir d’ara a tot allò que fa possible la digitalització, la recerca i la innovació, l’adaptació al nou règim climàtic, la creació de capital humà i social, la recuperació i les infraestructures verdes”, ha enumerat Calvet.
Teletreball i èxode al món rural
“La covid ens ha fet repensar moltes coses, i especialment en infraestructures de transport”, ha afegit el president de la Fundació Cercle d’Infraestructures, Pere Macias, que ha parlat de la menor mobilitat pel teletreball i la necessitat d’adaptar carreteres i carrers a la major mobilitat en bicicleta o a peu. “Tenim una ocasió extraordinària per fer unes coses d’una altra manera”, ha comentat Macias. També s’ha posat sobre la taula un futur èxode de la població urbana al món rural. “Veurem si aquest fenomen provocat per la covid-19 ha vingut per quedar-se. Jo crec que sí”, ha constatat el conseller Calvet.
“I tant importants seran infraestructures de mobilitat com el port de Comiols com la xarxa de fibra òptica”, ha afegit el titular de Territori i Sostenibilitat. “De fet, allà on fa quatre anys em demanaven per una carretera nova, ara em demanen per la fibra”, ha ironitzat Calvet, que s’ha mostrat convençut que abans del 2030 ja hauria de ser efectiva la descarbonització total del transport públic. “Ara volem aprofitar aquests fons europeus en la línia de l’agenda verda: i què millor per lluitar contra el canvi climàtic que el transport públic?”, s’ha qüestionat el conseller de Territori.