Dimecres, 04 de desembre del 2024

Calvet demana a l’Estat que assumeixi un “dèficit tarifari ambiental” per fomentar el transport ferroviari sostenible

Apunta que l'encariment de l'electricitat i l'alliberament dels peatges han incentivat l'ús del transport viari

|

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha demanat a l’Estat que assumeixi un “dèficit tarifari ambiental” per fomentar el transport ferroviari de mercaderies i desincentivi el transport per carretera. En una xerrada organitzada pel Cercle d’Infraestructures, Calvet ha apuntat que la pujada del preu de l’electricitat –al voltant d’un 25% per al transport ferroviari- i l’alliberament dels peatges ha impulsat novament l’ús de camions, una alternativa que va “en detriment de la sostenibilitat”. En aquest sentit, ha proposat que els costos del preu de l’energia no es traslladin directament als ‘slots’ ferroviaris i s’apliquin bonificacions ecològiques per als operadors que apostin per afavorir la intermodalitat marítima i ferroviària.

“Si no, totes les iniciatives que proposem en matèria de sostenibilitat es desfan”, ha comentat. Per altra banda, el president del port també ha demanat que s’apliqui una estratègia de reducció d’emissions a nivell global per evitar el trasllat de les emissions a països tercers. “Hem de dotar-nos d’una norma global que aconsegueixi una reducció efectiva de les emissions i eviti la pèrdua de tràfic als ports”, ha apuntat. En aquest sentit, ha subratllat la importància d’una actuació conjunta per tal d’evitar la creació de “paradisos contaminants”.

Durant la seva intervenció, Calvet ha volgut remarcar el fort pes que té el transport ferroviari dins el Port de Barcelona. Actualment, la quota ferroviària a la infraestructura és del 15%, tot i que la voluntat de la direcció és que aquesta continuï augmentant. És per això que Calvet ha defensat la necessitat d’accelerar projectes com el corredor mediterrani o la millora dels accessos al port.

També en clau de sostenibilitat, el president ha subratllat que el Port de Barcelona no té cap voluntat d’actuar com un ‘lobby’ de pressió en contra de la descarbonització del sector, sinó tot el contrari. “Volem ser un agent del canvi i això forma part del nostre mandat general”, ha indicat. Lligat a aquesta qüestió, Calvet ha detallat que l’objectiu del port és el de créixer en capacitat, eficiència i sostenibilitat però sense ampliar els seus límits físics actuals. Per assolir aquesta fita, l’exconseller de Territori ha recordat que el port durà a terme una inversió de 1.500 milions d’euros en els pròxims vuit anys per fomentar l’ús d’energies renovables i minimitzar les externalitats mediambientals.

Protagonista de la recuperació econòmica
Al llarg de la presentació, Calvet també ha posat en valor el paper del Port de Barcelona com a “protagonista” de la recuperació econòmica del país després de la crisi de la covid-19. Més enllà de posar èmfasi en les rebaixes i bonificacions als clients del port –per un import total d’11 milions d’euros-, ha celebrat els bons resultats presentats aquesta mateixa setmana i la “bona posició financera” en què es troba la infraestructura.

L’any 2021, el Port de Barcelona va obtenir un benefici net de 38 milions d’euros, més del doble que l’any passat i tan sols un 13,6% per sota el 2019. Pel que fa al tràfic total de mercaderies, es van assolir 66,4 milions de tones, un 11,8% més en termes interanuals o només un 1,5% menys que el 2019, mentre que el nombre de contenidors TEU transportats va arribar a màxims històrics. Al llarg del darrer exercici, pel port van passar fins a 3,53 milions de contenidors, un 19,3% més que el 2020 i un 11% més en comparació al 2019.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483