Caixabank ha obtingut uns beneficis de 1.705 milions d’euros durant el 2019, xifra que representa una descens del 14,1% respecte l’any passat, segons ha informat aquest divendres l’entitat en un fet rellevant a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). El descens s’explica per l’impacte que encara arrossega de l’ERO a més de 2.600 treballadors, que va suposar una despesa bruta de 978 MEUR. De no comptabilitzar-lo, el grup Caixabank hauria guanyat 2.390 MEUR, és a dir, un 20,4% més. El negoci bancari i les assegurances han contribuït en els resultats del grup en 1.060 milions d’euros, seguit dels 332 MEUR del portuguès BPI i 313 MEUR de participacions. Pel que fa els ingressos ‘core’, durant el segon trimestre van sumar 8.316 milions d’euros, un 1,2% més que l’exercici anterior.
El marge d’interessos ha pujat fins als 4.951 milions d’euros, un 0,9% més, per uns ingressos de crèdit més alts per l’increment del volum de negoci, a l’estalvi en el finançament minorista i institucional i a una aportació major del negoci assegurador (767 MEUR, un 5,5% més). Quant als ingressos per comissions, van augmentar un 0,6%, fins als 2.598 milions d’euros.
L’entitat va ingressar 289 milions d’euros, un 47,4% més per altres conceptes, entre ells, les participades, com els 104 milions d’euros pel dividend de Telefonica durant el segon trimestre i 46 milions durant el mateix període corresponents a BFA. A banda, va obtenir 23 milions d’euros en la recta final del 2018 per Repsol. En total, el marge brut es va situar en els 8.605 milions d’euros, un 1,8% menys, per la reducció dels resultats en les participades (-48,5%) com a conseqüència de la no atribució de Repsol i BFA. Excloent aquest efecte, el marge brut d’interessos s’hauria incrementat en un 3%.
L’entitat avança en la implantació de les oficines Store
Segons Caixabank, la implantació de les oficines Store –previstes en el Pla Estratègic 2019-202, avança “més de pressa” del previst i va superar les 600 al juny del 2020. El mateix pla identifica per aquest període l’estalvi a llarg termini el finançament al consum i les empreses, els mitjans de pagament i les assegurances com a motors de creixement.
Amb tot, el volum de negoci (crèdits i recursos) va augmentar un 4,7%, fins als 611.692 milions d’euros. A més, l’activitat comercial va implicar un augment en l’estalvi a llarg termini, amb una quota de mercat del 22,5%, segons l’entitat. Pel que fa els recursos de clients, van pujar fins als 384.286 milions d’euros, un 6,9% més.
El creixement de l’estalvi a la vista assoleix els 189.552 milions d’euros (+8,8% el 2019). En la seva evolució trimestral (+0,7%) repercuteix, entre d’altres, l’efecte estacional en l’àmbit minorista. Els actius sota gestió van augmentar fins als 102.316 milions d’euros un 8,9% més, per la recuperació progressiva dels mercats després de la caiguda de finals del quart trimestre del 2018.
Descens de la morositat
L’entitat també destaca que durant el 2019, els saldos dubtosos es van reduir en 2.401 milions d’euros per les vendes de carteres que va deixar la morositat en un 3,6%, la ràtio més baixa registrada fins ara. La ràtio de cobertura es va elevar fins al 55%. D’altra banda, la ràtio Common Equity Tier 1 va arribar al 12% el 31 de desembre.
Pel que fa els actius líquids totals es van situar en els 89.427 milions d’euros el darrer dia del 2019, amb u creixement de 9.897 milions d’euros.