La Comissió Europea ha proposat aquest dimarts reduir les emissions dels nous vehicles de transport pesat, entre els quals hi ha camions, autobusos urbans i de llarga distància, responsables del 6% de les emissions amb efecte hivernacle a la Unió Europea. La proposta de l’executiu europeu planteja una disminució en tres fases respecte a les emissions del 2019 amb una reducció del 45% de les emissions el 2030, del 65% el 2035 i del 90% el 2040. El nou plantejament de Brussel·les eleva així els objectius de disminució d’emissions fixats el 2019, que se situaven en el 15% el 2025 i en el 30% el 2030.
Segons la Comissió Europea, amb aquests nous estàndards d’emissions per als vehicles de transport pesat disminuiran en uns 2.000 milions els barrils de petroli importat entre el 2031 i el 2050 en comparació amb el 2019. A banda d’aquesta reducció de la demanda energètica, Brussel·les també apunta que la mesura servirà per millorar la qualitat de l’aire, especialment a les ciutats, i donarà suport a la indústria de la tecnologia verda a la Unió Europea.
Les dades de l’executiu europeu apunten que les emissions dels vehicles de transport pesat augmenten cada any des del 2014, a excepció del 2020 per la covid-19. Les emissions han augmentat especialment ràpid en el sector de les mercaderies per un increment de la demanda que es preveu que continuï a l’alça en el futur. Segons dades de la Comissió Europea, les emissions del transport de mercaderies van ser un 44% superiors al sector de l’aviació el 2019 i un 37% superiors a les del transport marítim.
En la roda de premsa per presentar la proposta, el vicepresident de la Comissió Europea Frans Timmermans ha assegurat que la iniciativa és “ambiciosa”, però “completament possible” i pot “mostrar als ciutadans que la transició verda pot ser ràpida”. Pel que fa a la proposta perquè els autobusos urbans siguin de zero emissions, el vicepresident de l’executiu comunitari ha apuntat que la proposta és “tècnicament possible” i donarà un nou impuls “a un transport públic net”.