La plataforma de transport Bolt ha posat en marxa el seu servei de taxi i VTC, entrant en competència amb Uber, Cabify i el sector del taxi. “Estem molt contents, això és un llançament que fa mesos que estem treballant i la veritat és que hem començat molt bé. Hi ha moltíssim interès i ja tenim 1.000 conductors registrats, si comptem taxis i VTC”, ha afirmat Daniel José, director de VTC i taxis de Bolt a Espanya, en una entrevista a l’ACN. La moratòria de les VTC s’acaba a l’octubre i des de Bolt es té clar que “l’exemple a seguir és el de Madrid”. “Ha posat unes bases jurídiques i una seguretat jurídica que caldria que la resta de comunitats autònomes tinguessin en compte”, ha reclamat José.
“També la Comissió Europea ja s’ha pronunciat sobre la regulació de les VTC i els límits establerts per a cada modalitat de transport. Els reguladors ho hauran de tenir molt en compte”, ha continuat el director de VTC i taxis de Bolt a Espanya. “Quina serà la solució final no ho sé: potser una nova moratòria o una nova regulació”, ha reflexionat en veu alta José. “El que sí tinc clar és que l’administració no es prendrà a la lleugera que es perdin milers de llocs de treball i es perjudiqui la mobilitat en una ciutat tant important com Barcelona”, ha recalcat el director de VTC i taxis de Bolt a Espanya, que ha recordat els problemes de mobilitat, “colls d’ampolla” i manca de taxis a la capital catalana en grans esdeveniments com el MWC o per l’elevat nombre de turistes.
Unauto, la patronal de les VTC, ha volgut donar la benvinguda a l’empresa estoniana Bolt i ha afirmat que el seu desembarcament és “ampliar l’oferta existent de taxis i VTC” a Barcelona. “El que es busca precisament és posar al centre de l’equació els interessos dels ciutadans i que, en llibertat, puguin escollir el transport que millor s’adapta a les seves necessitats”, ha apuntat el president d’Unauto, Eduardo Martín, que ha defensat la convivència entre taxis i VTC “a la majoria de ciutats d’Espanya”. Sobre la fi de la moratòria de la ‘llei Ábalos’ de regulació de les VTC, Martín s’ha mostrat clar. “Confio plenament que l’administració reguli amb responsabilitat, sigui raonable i no cedeixi davant els més radicals del sector del taxi”, ha reclamat el president d’Unauto.
“No representen a la majoria dels taxistes, amb qui la convivència és molt positiva”, ha insistit Martín, que acusa el sector ‘radical’ del taxi de fer multitud de crítiques “infundades”. “El millor exemple el tenim a d’altres ciutats on hi ha taxis i VTC, amb aplicacions com Bolt. Conviuen pacíficament, augmenten ingressos tant de taxis com de VTC i reporten grans beneficis de mobilitat als ciutadans”, ha conclòs el president d’Unauto.
Élite Taxi: “Barcelona no es toca. Marxeu d’aquí, voltors!”
Molt diferent ho veu l’associació Élite Taxi, que acusa Bolt i el president d’Unauto “d’intentar enganyar l’opinió pública”. “És fals que a la comunitat de Madrid la integració de taxis i VTC hagi funcionat. A Madrid s’ha imposat un model neoliberal i precaritzador”, ha censurat l’associació liderada per Tito Álvarez, que considera que les VTC incompleixen l’estatut dels treballadors i operen il·legalment. “Utilitzen una assegurança d’arrendament de cotxe particular i a les ITV canvien les matrícules blaves per blanques per així evitar els requisits obligatoris que han de passar els VTC”, ha denunciat Élite Taxi, que igualment culpa Bolt de començar a operar amb taxis a Barcelona “sense tenir completat el procés de validació i autorització”.
“Bolt és l’empresa més agressiva en preus i segueix una estratègia d’oligopoli per eliminar la competència. I Eduardo Martín ja no enganya ningú amb el seu discurs basat en la violència del taxi”, ha avisat Élite Taxi. “Avui ens han provocat, però no hem entrat al seu joc per un tema de permisos, possibles sancions i decisió dels socis d’Élite a Barcelona, però ni el taxi, ni el Govern ni l’AMB volem un model basat en la il·legalitat i que desprotegeix els serveis públics”, ha recalcat l’associació de taxistes. “Aquí no poden comprar voluntats com a la corrupta comunitat de Madrid. Barcelona no es toca. Marxeu d’aquí, voltors!”, ha conclòs Élite Taxi.