Eduard Fernández (@eduard_bcn)
El període de rebaixes d’hivern perd pistonada davant les promocions dels dies previs al Nadal. Tot i la bona afluència de compradors a les botigues el dissabte passat, el dia d’inici de la campanya, el diumenge les compres es van concentrar principalment en els grans centres comercials i les àrees cèntriques de Barcelona. De moment, l’Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya espera un increment de vendes proper al 3 o 4% respecte l’any anterior, i els experts consultats preveuen que malgrat una bona arrancada, el volum de vendes total sigui inferior al d’altres anys.
“La campanya de Nadal i Reis ha durat més de 40 dies, va començar amb el ‘Black Friday‘, i ha acabat amb el dia de Reis”, destaca a Més Economia Santi Pagès, president del Grup de Treball del ‘Retail’ del Col·legi d’Economistes de Catalunya. L’expert apunta que l’augment de vendes no es correspon amb l’increment de la renda familiar que s’ha produït al Principat, principalment perquè hi ha hagut un increment “espectacular” de l’oferta comercial, i una forta expansió del comerç electrònic. Enfront d’aquesta situació, Pagès argumenta que molts comerços estan satisfets d’haver mantingut xifres de venda similars a les de l’any anterior.
“El repunt de vendes s’ha concentrat en les zones ‘prime’ i les àrees comercials, mentre que els comerç de barri ho està passant malament”, destaca Pagés.
De manera similar, la secció de comerç de la patronal de la petita i mitjana empresa, PIMEC Comerç, apunten a que la campanya d’aquest any “no té res a veure amb la d’altres anys” a causa del gran nombre de descomptes previs al set de gener. “Les famílies tenen una renda disponible, i si se la gasten durant novembre o Nadal, se’ls esgota. Per això les rebaixes no tindran la potència d’altres anys”, explica Àlex Goñi, president de l’entitat.
Liberalització de les rebaixes
D’altra banda, els diversos experts consultats veuen amb bons ulls la liberalització del període de rebaixes, inclosa en el projecte de llei de Comerç, Serveis i Fires que la Generalitat va aprovar la setmana passada, i que permet als establiments elegir quan ofereixen descomptes als seus clients. “Es tracta de tocar de peus a terra, ja que és el model que s’ha imposat i els comerços ho necessiten en determinats moments per aconseguir liquiditat”, argumenta Pagès.
No obstant això, tant l’Agrupament de Botiguers i Comerciants com PIMEC Comerç creuen que els membres del sector hauran de seguir treballant per conservar el dia 7 de gener com a data d’inici de les rebaixes. “Els col·lectius d’entitats que representen el comerç s’hauran de posar d’acord, perquè són dates que el client té molt assumides i caldria respectar, potser a través d’un codi de bones pràctiques”, destaca Emiliano Maroto, secretari general de l’Agrupament de Botigues i Comerciants de Catalunya.