Redacció
Barcelona s’ha convertit en un referent de creativitat a nivell mundial. Així ho demostra una enquesta realitzada per Barcelona Centre de Disseny (BCD) i l’Ajuntament de la ciutat a directors, fundadors i comissaris de festivals de disseny d’arreu del món, que situen la capital catalana com a quarta ciutat més creativa del món, només per darrere de Londres, Nova York i Berlín. El ‘top 10’ de la innovació internacional és completat per Milà, Tòquio, París, San Francisco, Amsterdam i Copenhagen.
Així, Isabel Roig, directora general de BCD assegura que “les xifres obtingudes refermen el pes que té la creativitat i els sectors d’activitat associats en la percepció de la ciutat i el seu posicionament internacional”, i destaca l’oportunitat de “potenciar la ciutat com a pol d’atracció de talent i inversió”.
Tanmateix, l’informe detalla que “creativa”, “dinàmica” i “vibrant” són els tres adjectius més usats per definir la localitat, per sobre d’altres termes com “bonica” o “històrica”. “Barcelona, ciutat de la creativitat, el disseny, l’arquitectura, l’art i l’esport, amb diversitat i combinació d’història i modernitat”, la descriu Yusaku Imamura, director executiu de l’oficina d’afers internacionals de la Tokyo Design Week.
L’estudi revela que el turisme, l’oci i la cultura i la innovació, la creativitat i el disseny són els sectors més representatius del municipi. D’altra banda, els experts consideren que àmbits com els negocis, la recerca científica o la indústria no tenen el mateix pes en la percepció de la Ciutat Comtal a la resta del món.
Capdavantera entre ciutats creatives emergents
Si bé la capital catalana no aconsegueix superar metròpolis de gran prestigi en el rànquing de ciutats més innovadores, sí que es posiciona com a principal urbs emergent en el camp de la creativitat. Barcelona obté la primera posició en la classificació de ciutats creatives emergents, seguida per Mèxic DF, Beijing i Dubai. El fet que Barcelona encapçali aquest llista, i a la vegada obtingui el quart lloc en la taula de centres globals més creatius ja consolidats, suposa que els enquestats “veuen activitat i potencial de creixement que, a mig termini, poden impulsar encara més la ciutat”, expliquen els redactors de l’estudi.
D’altra banda, pel que fa a la classificació dels festivals de disseny, la Barcelona Design Week es situa, amb un 6,9% de vots, molt per sota d’altres esdeveniments internacionals com el London Design Festival (51,1%) o la Milan Design Week (46,5%). L’acte, organitzat per BCD, obté la setena posició a nivell global, també per darrere de trobades similars celebrades a Helsinki, Viena o Nova York.
Els creadors de l’estudi destaquen que, malgrat el reconeixement global assolit per la marca Barcelona, es necessari “comunicar altres actius de Barcelona, com ara la seva condició de ciutat ideal per als negoci o per al desenvolupament de projectes d’innovació social, l’emprenedoria o l’aplicació de criteris sostenibles”.