Dijous, 12 de desembre del 2024

Barcelona gravarà les distribuïdores de comerç electrònic a partir del març per l’ús de l’espai públic en el repartiment

La taxa afectarà 26 plataformes, cinc de les quals concentren el 62% del volum de negoci a la ciutat

|

L’Ajuntament de Barcelona començarà a gravar les grans distribuïdores de comerç electrònic a partir del març vinent per l’ús de l’espai públic durant el repartiment de mercaderies a domicili. Segons ha explicat el consistori aquest divendres, la coneguda com a ‘taxa Amazon’ afectarà els operadors postals que facturin més d’1 milió d’euros per les entregues fetes a Barcelona. Per ara, l’instrument fiscal, que gravarà l’1,25% de la facturació bruta derivada dels costos de repartiment que ingressen els operadors, l’hauran de pagar 26 plataformes. D’aquestes, cinc concentren el 62% del volum de negoci a la capital, amb Amazon al capdavant. Amb el nou tribut, pactat amb el grup d’ERC, l’Ajuntament preveu recaptar fins a 2,6 milions d’euros.

El tinent d’alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni, ha defensat que el nou instrument fiscal busca fomentar un “canvi d’hàbits” en la manera de consumir de la ciutadania. Sota aquesta premissa, el consistori ha deixat clar que el tribut no serà imposable en la distribució que es faci a punts de recollida, coneguts com a ‘lockers’, sinó que només afectarà en la facturació es derivi dels trajectes a domicilis particulars. Segons el calendari presentat pel govern municipal, la previsió és que el projecte s’aprovi de forma provisional al ple del pròxim 23 de desembre i, posteriorment, que l’aprovació definitiva es faci al plenari del 24 de febrer de l’any vinent. Si es compleixen els terminis, el tribut entrarà en vigor el mes de març.

Pel que fa a la forma de cobrament, el projecte del consistori preveu que la gestió es faci en règim d’autoliquidació pel contribuent, el qual haurà de presentar-la entre l’1 i el 30 de juliol de l’exercici posterior al gravat. Per l’exercici del 2023, pel qual només es començarà a gravar el tribut a partir del mes de març, l’autoliquidació es farà el juliol del 2024.

En total, el govern d’Ada Colau cobrarà un màxim de 2,6 milions d’euros per la recaptació d’aquest gravamen. A aquesta xifra s’hi ha arribat mitjançant un càlcul del cost d’ocupació de l’espai públic i la facturació de les empreses, una divisió de què es deriva la taxa d’un 1,25%. El regidor del grup municipal d’ERC, Jordi Castellana, ha defensat que el llindar de facturació per sobre del milió d’euros era una de les peces indispensables del tribut, el qual no busca perjudicar a autònoms o empreses de transport més petites, segons ha argumentat. Per ara, la taxa afectarà 26 empreses, cinc de les quals concentren el 62% del volum de negoci de repartiment de mercaderies a Barcelona, amb Amazon al capdavant. Entre d’altres, també hi hauria plataformes com DHL, Seur, o UPS.

Així mateix, l’Ajuntament de Barcelona ha especificat que si el volum de vehicles estacionats que es mouen per la ciutat per fer repartiments a domicili cau, la taxa impositiva podria reduir-se també. Tanmateix, el govern municipal defensa que una caiguda de la recaptació tindria “sentit”, ja que el propòsit de l’instrument fiscal és fomentar un canvi d’hàbits. “No té sentit que un paquet que pesa 300 grams el transporti un vehicle que pesa una tona i mitja”, ha defensat el regidor de Pressupostos de Barcelona, Jordi Martí.

Al seu torn, la regidora d’Hisenda, Montserrat Ballarín, ha defensat que gravar l’ús de l’espai públic pel repartiment a domicili de les grans distribuïdores “és de justícia”. “El comerç local paga l’IBI, l’IAE en alguns casos, la recollida d’escombraries i, per contra, determinats operadors, venen, paren, i marxen, deixant només problemes de congestió sense aportar res al pressupost de la ciutat”, ha constat Ballarín. Segons el consistori, la recaptació anirà destinada, precisament, a enfortir i digitalitzar el comerç local de la ciutat.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483