Espanya ha augmentat la bretxa en mobilitat elèctrica respecte a la resta de països europeus en el segon trimestre i continua en les últimes posicions del rànquing, segons el ‘Baròmetre d’Electromobilitat’ de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC). En aquest període, l’Estat ha incrementat 2,3 punts la valoració en l’indicador global d’electromobilitat, que valora la penetració de vehicles electrificats i la instal·lació d’infraestructures de recàrrega d’accés públic, fins als 23,1 punts. Tot i això, ha crescut en menor proporció que la mitjana europea i continua molt per sota dels 51,6 punts. Per comunitats, Madrid, Balears i Catalunya tenen una puntuació per sobre la mitjana estatal i encapçalen el rànquing.
En línies generals, el creixement de la valoració espanyola s’explica principalment per l’evolució del mercat, on continuen pujant les vendes tot i l’entorn de baixa demanda. La posada en marxa del pla MOVES III en algunes comunitats està servint d’impuls i ANFAC preveu que l’impacte sigui més evident a partir dels últims quatre mesos de l’any. En l’últim trimestre, Espanya ha assolit una valoració de 37,8 punts en l’indicador de penetració del vehicle electrificat, un augment de gairebé quatre punts. Tot i això, continua amb un ritme en l’entrada de vehicles electrificats inferior al de la mitjana de països europeus, amb una millora de 10,8 punts i una puntuació de 84,5.
A l’Estat, totes les comunitats han registrat una millora respecte a l’indicador de penetració del vehicle electrificat pel progressiu augment de vendes d’aquests vehicles en comparació amb la “forta” caiguda del mercat global. En aquest àmbit, només Madrid (55,4), Canàries, Balears (39,6) i Catalunya (39,2) superen la mitjana estatal.
Tot i aquest creixement, el desplegament d’una xarxa de recàrrega continua sent “l’assignatura pendent” de l’electrificació a Espanya. Aquest indicador només ha crescut set dècimes en el segon trimestre, fins a 8,3 punts sobre 100. De fet, aquesta puntuació fa caure l’Estat respecte al baròmetre del trimestre anterior i el col·loca en la penúltima posició del rànquing europeu. En total, Espanya té 11.847 punts de recàrrega, un creixement de 330 punts en el segon trimestre. En aquest context, ANFAC ha reclamat implementar polítiques per accelerar el desplegament d’aquestes infraestructures i assolir els objectius previstos en el Pla Nacional Integral d’Energia i Clima i la Llei de Canvi Climàtic d’assolir un parc de cinc milions de vehicles electrificats el 2030.