Els transportistes reclamen que camions i autobusos no hagin de passar dues vegades la ITV en dos mesos per la situació creada amb la pandèmia. Sostenen que la moratòria per l’estat d’alarma només endarrereix la inspecció, però manté la data en què tocava passar-la. I en el cas de tràilers i autobusos, que han de passar la ITV cada mig any, això comporta haver de fer dues inspeccions amb poques setmanes de diferència. La patronal Asetrans també vol més flexibilitat horària i més línies específiques a les estacions per a camions i autobusos. Sobretot perquè el 70% de la flota de transport de viatgers ha d’haver passat la inspecció al setembre, i si continua “el col·lapse” a les ITV, pot ser “impossible” prestar el transport escolar.
L’Associació de Transports de Girona, l’Asetrans, subratlla que la “problemàtica” amb les ITV ja s’arrossega des de fa temps, però que ara, la covid-19 l’ha accentuada. Per una banda, la patronal demana a l’empresa concessionària de les ITV a Girona, PrevenControl, i a la Generalitat, “més flexibilitat horària, més línies especialitzades i que s’adeqüi la normativa” per passar la inspecció de camions i autobusos de servei públic.
Tot i que Asetrans –amb 450 empreses i 3.000 vehicles- destaca que manté un “contacte fluid” amb PrevenControl i la Generalitat, la patronal també creu que no es dona solució a les seves principals reclamacions. A més, els transportistes també reclamen al Ministeri d’Indústria que un vehicle no hagi de passar la inspecció dues vegades de manera consecutiva.
L’Asetrans explica que això és el que pot passar amb la moratòria derivada del tancament de les estacions durant l’estat d’alarma. Un camió o autobús que l’ha passar cada mig any i li tocava al març, amb la moratòria la pot fer a l’agost, però la normativa té en compte la data original i l’ha de passar novament al setembre del mateix any. En aquest cas, fins i tot el Defensor del Poble ja ha recomanat al Govern d’Espanya que el termini de validesa es comptabilitzi a partir de la inspecció realitzada.
Aquí, l’Asetrans creu que les estacions d’ITV estan tenint “un enriquiment injust” i es volen assegurar “els ingressos anuals, quan no van donar servei durant dos mesos i mig”. La patronal recorda que gran part de la flota s’ha aturat i que, per això, “no té sentit que es mantinguin les dates originals” en què tocava passar la ITV.
Més despesa per a l’empresa
El director d’Asetrans, Jordi Esparreguera, explica que la situació se’ls ha “anat complicant” al llarg dels darrers mesos. “Tenim dificultats per passar les ITV en aspectes que són simples; creiem que amb les empreses de servei públic, les que treballen per a una altra, haurien de tenir un tracte diferent, ni millor ni pitjor, però sí diferenciat del particular”.
“Ho estem reivindicant des d’abans de la covid-19”, diu Esparreguera. Però l’arribada de la pandèmia, admet, ho ha complicat tot més. “Per petits aspectes que es podrien corregir allà mateix, ens veiem obligats a tornar al taller, buscar un altre dia per passar la ITV… i ens obliga a tornar-nos a aturar i augmenta la despesa per a l’empresa”, sosté el director d’Asetrans. “Som un sector que, tal com s’ha vist, ara més que mai no podem estar aturats”, hi afegeix Esparreguera.
El transport escolar, compromès
El director d’Asetrans recorda que amb el confinament i l’estat d’alarma pel coronavirus les ITV van haver de tancar dos mesos i mig. Es podia circular amb la inspecció caducada però ara, amb l’entrada a la nova normalitat, Esparreguera diu: “S’ha creat una gran bossa de ‘vehicles caducats’; nosaltres no tardem el mateix temps que un cotxe a passar la inspecció”.
La patronal diu que la seva reivindicació es refereix a vehicles de servei públic (com ara el cas d’un transportista contractat per dur material a una altra empresa). I sobretot, per als autobusos que fan transport de viatgers.
Segons l’associació, el 70% de la seva flota de transport regular de viatgers ha de passar la ITV entre juny i setembre. La principal problemàtica, diu Esparreguera, rau en els autocars, “sobretot en els escolars, ja que si aquest col·lapse es manté fins a inici de setembre serà impossible prestar el servei”.
Asetrans ha establert “ponts de diàleg” des de fa un any i mig amb PrevenControl i amb la delegació territorial del Departament d’Empresa. “Hem tractat les problemàtiques, el diàleg ha estat fluid i s’ha fet algun pas, però creiem que encara queda molt de recorregut, ja que no hi ha hagut grans solucions”, conclou Esparraguera. També, conscient que el tema de la validesa de les ITV depèn d’una normativa estatal.