Amazon s’ha compromès amb Brussel·les a tractar els seus proveïdors “per igual” i no afavorir el seu propi negoci minorista, una pràctica que fins ara havia dut a terme i que, a ulls de la Comissió Europea, distorsionava la competència al sector del comerç en línia. Després que l’executiu obrís dues investigacions per corroborar que Amazon havia abusat de la seva posició de poder en mercats com l’espanyol, el francès o l’alemany, el gegant tecnològic introduirà una sèrie de mesures per evitar que la situació es repeteixi. Segons la vicepresidenta de la Comissió, Margrethe Vestager, aquest acord permetrà als comerços independents gaudir de “més oportunitats” per aparèixer a la plataforma i posar fi a “tractes preferencials”.
Els compromisos d’Amazon amb l’executiu comunitari tenen a veure principalment amb tres camps, els quan fan referència a l’ús de dades, a les condicions dels venedors per poder entrar al ‘Buy Box’ i a les condicions per passar a formar part de les ofertes ‘Prime’. Pel que fa a l’ús de les dades, l’empresa liderada per Jeff Bezos es compromet a no fer ús de la informació que obté a través de la plataforma per promocionar certs productes o impulsar determinades promocions. Per la Comissió, això acaba provocant que alguns articles no apareguin a les cerques dels usuaris, comprometent enormement part del seu negoci.
Un altre punt rellevant té a veure amb el ‘Buy Box’, una pestanya que apareix a la web d’Amazon i que mostra productes que potencialment poden interessar als usuaris. Aparèixer en aquesta pestanya suposa un gran avantatge per als venedors, ja que la seva visualització és molt més destacada. La investigació de la Comissió també va descobrir que Amazon afavoria certs productes per sobre la resta, per exemple, aquells que utilitzaven el servei de paqueteria d’Amazon per fer enviaments. Ara, la plataforma es compromet a tractar tots els venedors “per igual” a l’hora d’avaluar els criteris de selecció per entrar en aquest ‘Buy Box’ i a afegir una segona pestanya perquè els clients disposin de més opcions per escollir.
Finalment, en relació amb el seu servei ‘Prime’ –el servei prèmium d’Amazon-, l’empresa assegura que reavaluarà els seus criteris perquè els productes puguin passar a formar part d’aquest apartat. Alhora, la companyia permetrà als venedors que puguin escollir amb quin operador logístic treballen per fer els seus enviaments, acabant també així amb el tracte preferencial que rebien aquells que optaven per contractar el servei d’Amazon.
L’empresa disposarà ara de sis mesos per aplicar els canvis. Segons ha detallat la Comissió, abans del juny de 2023 la plataforma haurà d’haver acabat amb les distorsions existents i assegurar unes pràctiques que garanteixin la igualtat de condicions al mercat.