Aena ha tret a concurs públic els serveis d’assistència en terra a tercers a l’aeroport del Prat i en 42 aeroports i dos heliports de tota la xarxa, en la categoria de ‘handling’ de rampa. Entre d’altres, els serveis consten de l’assistència d’equipatges, en operacions de pista i en càrrega i correu pel que fa a la seva manipulació física entre la terminal de l’aeroport i l’avió. En canvi, queden fora els serveis d’assistència de combustible, que liciten en un altre procés. Segons ha explicat Aena aquest dijous, es tracta del major concurs de ‘handling’ del món ja que es renovaran 41 llicències per a 43 aeroports que s’agrupen en 21 lots.
Concretament, els aeroports Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, Adolfo Suárez Madrid-Barajas, Palma, Màlaga –Costa del Sol i Alacant-Elx Miguel Hernández renovaran les seves tres llicències. Alhora, Gran Canària. Tenerife Sud, València, Eivissa, Lanzarote, Bilbao, Tenerife nord, Fuerteventura i Menorca continuaran comptant amb dues llicències cadascun. La resta d’aeroports s’agrupen en tres lots que suposen tres llicències, a les quals cal sumar els aeroports de Ceuta i Algesires i les dues llicències de càrrega els aeroports de Saragossa i Vitòria.
Els tràmits del concurs es van iniciar el 2021 i després d’introduir-hi diverses propostes als esborranys Aena va començar un segon període extraordinari de consultes al sector. Un cop resolt el concurs, les companyies aèries contractaran els serveis dels agents de ‘handling’ que hagin estat escollits. En total, els serveis d’assistència en terra donen feina a 22.000 treballadors, segons l’Associació d’Empreses de Serveis d’Assistència en Terra en Aeroports i d’acord amb les dades del 2019 representen una xifra de negoci de 690 milions d’euros.
Entre els novetats que presenta el concurs per seguir criteris de sostenibilitat hi ha que les jardineres han de tenir una antiguitat màxima de deu anys i 12 anys per a la resta de mitjans; el percentatge mínim de vehicles sostenibles hauria de passar del 23% actual al 78% fins al 2030; els elèctrics haurien de representar el 49% el 2030 davant i caldrà fomentar l’ús compartit d’equips. Pel que fa als mitjans humans, es valorarà la incorporació d’un coordinador d’incidències que respongui a temps real davant els problemes reportats per passatgers, com lliurar tard els equipatges, la pèrdua de maletes o incidències en la facturació, entre d’altres.