Adfi AV ha licitat un contracte per a l’execució d’obres per reduir l’impacte de la línia d’alta velocitat entre Barcelona i Girona en l’entorn urbà. La durada prevista de les obres -per valor de 4,6 MEUR- serà de 12 mesos i busquen minimitzar l’impacte sobre drenatges, a la via pública propera a la via i condicionar les lleres de les rieres que la creuen, a més del tractament dels talús. Els treballs tindran lloc a Barcelona, Santa Coloma de Gramenet, Montcada i Reixac, Llinars del Vallès, Riells i Viabrea, Sant Feliu de Buixalleu, La Roca el Vallès, Vilanova del Vallès, Sant Julia de Ramis i Sarrià de Ter.
Un dels municipis on es faran més actuacions és a Riells i Viabrea, on es preveu condicionar dues parades de bus en el tram de carretera GI-552 en cada sentit i un pas de vianants; la urbanització del tram de l’Avinguda del Ferrocarril, on s’actualitzarà la xarxa de col·lectors i se’n construirà un de nou; i s’adequarà la riera de Repiaix per evitar riuades. A més, es pavimentarà l’aparcament de vehicles a l’estació de ferrocarril, s’hi adaptaran els carrers d’accés i s’urbanitzaran les zones d’accés per a vianants.
Entre aquesta localitat i Llinars del Vallès, les obres preveuen la integració ambiental de les rieres de Sot Gran, Can Plana, Sot de la Coma i Sant Llop i l’eliminació d’espècies intrusives per a la implantació d’espècies establertes per l’ACA. A Llinars, es millorarà també el talús de la Riera de Racot per evitar despreniments.
Altres actuacions són l’acondicionament des camins d’accés a la plataforma viària en les dues boques dels túnels a Vilanova del Vallès i a Sant Julià de Ramis i Sarrià de Ter; o la instal·lació de tanques de defensa sobre el mur del riu Besòs.
Actuació a Girona
A Girona, Adif ha licitat les obres de la Plaça d’Europa que encara estaven pendents de fer-se pràcticament set anys més tard de l’arribada de l’alta velocitat a la ciutat. El projecte compta amb un pressupost de més d’un milió d’euros i es tracta de la zona que queda entre el Parc Central i el passeig d’Olot, tocant al viaducte del tren convencional. En aquesta zona, Adif preveu construir-hi una pista poliesportiva i també una zona de gespa, a banda de la pavimentació per connectar-lo amb el Parc Central. La zona que es reconstruirà té una superfície total de 3.900 m2 i Adif preveu finalitzar els treballs en dos mesos.
Les obres començaran amb el condicionament de la zona, eliminant part de les edificacions que encara hi havia de les obres de construcció de l’estació d’alta velocitat. En aquest projecte, Adif ha reiterat que es crearà un entorn agradable per als vianants, en la mateixa línia que ja s’ha fet al llarg de tot el Parc Central.
En aquest sentit, es protegirà tot el mur de la boca d’entrada per a vehicles de l’estació d’autobusos soterrada amb un jardí vertical que ocuparà 381 m2. Aquest jardí se suma als 155,6 m2 de gespa i als 968 de la pista poliesportiva. La resta d’extensió (2.400m2) seran pavimentats.
En paral·lel a les obres de la plaça d’Europa, l’Ajuntament de Girona i Adif segueixen en converses per acordar la reurbanització de l’antiga plaça d’Espanya. Es tracta de l’espai que hi ha a la porta de l’estació de trens convencionals i que durant uns anys també va acollir l’estació d’autobusos mentre no s’acabava la que hi ha soterrada en un nivell superior a la de l’AVE.