Dimarts, 05 de novembre del 2024

Adif restablirà el 14 d’abril la circulació a la línia ferroviària convencional entre Lleida i l’Espluga de Francolí

Un cop finalitzats els treballs per refer i reparar les infraestructures i instal·lacions malmeses pel temporal

|

Adif restablirà a partir del 14 d’abril la circulació ferroviària a la línia d’ample convencional Lleida-Valls/Tarragona-Barcelona, una vegada enllestides les diferents actuacions que ha executat per a la reposició de les infraestructures i instal·lacions que es van veure greument afectades pels efectes del temporal DANA dels dies 22 i 23 de l’octubre passat. Adif ha destinat 28,3 milions d’euros a aquestes obres amb l’objectiu de poder normalitzar en el menor temps possible el trànsit ferroviari en aquesta línia. D’aquesta manera, la circulació quedarà restablerta un mes abans del previst inicialment per l’ens gestor. Cal recordar que, Renfe ofereix el servei en autobús en el trajecte entre Lleida i l’Espluga de Francolí, i viceversa.

Unes 180 persones, entre tècnics de les diferents àrees d’Adif i operaris de les empreses contractades, han estat treballant de manera simultània en els diferents punts afectats de la línia fent servir més d’una vuitantena de màquines (retroexcavadores, extravials, buldòzers, motoanivelladores, camions d’obra i dúmpers, a més de maquinària específica per al muntatge de via i instal·lacions, entre altres). D’aquesta manera, es podran restablir les connexions ferroviàries per als viatgers entre Lleida i Barcelona per Valls i Tarragona a través de les línies R13 i R14 de Rodalies i per als trànsits de mercaderies.

70 incidències a la línia, 15 de les quals amb danys greus o molt greus
El temporal d’octubre va afectar el tram de 41,5 quilòmetres comprès entre les estacions de Puigverd-Artesa i l’Espluga de Francolí, provocant la desaparició total de la plataforma en diversos punts, afeccions a obres de drenatge, arrossegaments de balast i via, caiguda de pals de catenària, trencament de cables de senyalització i telecomunicacions, a més de la desaparició de senyals i altres equips, entre altres destrosses que van afectar tots els sistemes ferroviaris. Adif va detectar 70 incidències a la línia, de les quals 15 van ser catalogades amb nivell de danys alt o molt alt.

Un dels principals objectius d’Adif durant els treballs per a la restitució de la via, ha estat la millora de la capacitat de les obres de drenatge transversal, amb la construcció de noves estructures capaces de desaiguar cabals per a avingudes excepcionals amb un període de retorn de 500 anys, molt per sobre de la capacitat del drenatge original de la línia. L’objectiu ha estat reduir de manera considerable la probabilitat que la plataforma sofreixi danys de gravetat en cas d’episodis similars.

Per a això, l’ens gestor d’infraestructures ferroviàries han executat un total de 14 noves obres de drenatge transversal, materialitzades amb 1.126 ml de marc prefabricat de formigó amb una secció interior que oscil·la entre els 2 i els 4 metres d’ample i entre 1,5 i 2,5 m d’alçada. També s’han dut a terme esculleres de protecció en els talussos de la plataforma, per al quals s’han destinat 267.500 tones de pedra d’escullera i s’han realitzat 180.000 m3 d’excavacions, terraplenant un volum de 102.000 m3 i dipositant un total de 9.500 m3 de formigó, principalment en els reforços d’escullera.

Així mateix, s’ha procedit l’aixecament de la via i de la catenària en un tram de 2,6 quilòmetres i s’han reposat en total 5.200 metres de carril, 22.000 metres de fil de contacte de la catenària, 45 pals del sistema d’electrificació, 4.334 travesses i 11.950 m3 de balast. Pel que fa al sistema de senyalització i comunicacions, s’han instal·lat 3.925 ml de cable de 2.200 volts, 16.000 ml de fibra òptica i 6.300 ml de canaletes.

A més, s’han dut a terme les operacions tècniques necessàries a la via (anivellament, perfilat i alineació) mitjançant maquinària especialitzada per tal de garantir els correctes paràmetres geomètrics de la via i s’han realitzat circulacions de prova prèvies a la seva posada en servei.

Obres a la línia Lleida-Manresa-Barcelona
D’altra banda, Adif continua treballant en les obres de reparació de la infraestructura i instal·lacions ferroviàries de la línia Lleida-Manresa, que també es van veure afectades pel mateix temporal. En concret, ‘els gestor està actuant en diferents punts dels 80 quilòmetres de la línia entre el Pla de Vilanoveta, a Lleida, i Calaf. Aquests treballs es desenvolupen fonamentalment en via, trinxeres i sistemes d’energia, i tenen un pressupost estimat superior als 17,4 milions d’euros (IVA inclòs).

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483