L’ampliació de l’aeroport s’està convertint en un tema que, deixant a part la innegable importància del fet en sí mateix, està fent aflorar tota mena de discrepàncies i s’estan succeïnt actes i declaracions amb una sorprenent vehemència que van més enllà de la pròpia problemàtica de l’aeroport i que busquen rèdits polítics a curt termini. Especialment espectacular ha estat l’acte a ESADE que ha aplegat múltiples agents econòmics clamant per l’ampliació del Prat. Hi eren representades les principals patronals com Foment del Treball i Pimec, la Cambra de Comerç de Barcelona, el grup IAG, el RACC i l’UFEC, entre d’altres entitats. Tots ells han demanat que tiri endavant el projecte per consolidar el Prat com un ‘hub’ internacional. “Hem d’estar a l’alçada de les circumstàncies. Ja s’han perdut prou oportunitats i aquest avió cap a la prosperitat no se’ns pot escapar”, ha sentenciat el president de Foment, Josep Sánchez Llibre.
Paral·lelament, els agents econòmics han reclamat diàleg i consens en les compensacions mediambientals a canvi d’allargar la tercera pista. Malgrat posar pressa: “l’acord ha de ser ràpid, que el temps no ens sobra”, Sánchez-Llibre ha aplaudit la iniciativa de la Generalitat de crear una taula de diàleg per tractar aquesta qüestió.
Sánchez Llibre –que ha tornat a reclamar un gran pacte institucional amb Generalitat, ajuntaments de l’AMB i els més directament afectats per l’ampliació- ha citat fins a una desena d’arguments a favor de l’ampliació del Prat, entre els quals la inversió de 1.700 milions d’euros i la creació d’uns 350.000 llocs de treball directes i indirectes; i fer que “Barcelona continuï estant al món”. ” Volem ser un país cosmopolita, modern i innovador. No volem caure en la decadència i que Barcelona sigui una ciutat més del sud d’Europa”, ha continuat.
Faus: “Ens preocupa una apologia del decreixement”
Instants abans, el president del Cercle d’Economia, Javier Faus, s’ha manifestat en una línia similar i ha advertit que percep una “apologia al decreixement” i que aquesta “acabi guanyant l’opinió pública del país”. “El nostre país no es pot permetre no créixer. Advoquem per un creixement sostenible, endreçat, no especulatiu, però creixement”, ha subratllat. D’altra banda, ha insistit que aquesta seria la darrera ampliació del Prat. “Serem capaços de negar a les generacions futures el que les generacions futures han fet per nosaltres?”, s’ha preguntat. Faus, a més, han volgut posar en valor l’aposta d’IAG per l’aeroport del Prat ja fa uns quinze anys.
La presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, ha ressaltat que l’aposta per ampliar l’aeroport del Prat ha d’anar acompanyat d’un control “exhaustiu” de les administracions per assegurar que es compleixen les compensacions mediambientals si s’allarga la tercera pista. Amb tot, considera que l’ampliació és necessària perquè causa una limitació de les destinacions i ha demanat que el projecte vagi acompanyat d’una “visió més àmplia” que inclogui la intermodalitat amb el ferrocarril. Per Roca, seria “absurd desaprofitar aquesta oportunitat d’inversió” que suposen els 1.700 milions d’euros i als llocs de feina que es generarien i el creixement d’una economia de valor afegit.
Pel que fa el president de Pimec, Antoni Cañete, ha destacat que Barcelona necessita “jugar a primera divisió” i ha indicat que l’ampliació de l’aeroport cal “entendre-ho com un bé comú a favor de la societat” i com una infraestructura estratègica. Al mateix temps, ha demanat consens i respecte per a les minories que s’oposen al projecte, ha dit.
D’altra banda, el president del RACC, Josep Mateu, ha mostrat la seva preocupació perquè les discrepàncies facin perdre una “oportunitat imprescindible” i no s’arribi a un acord sobre les compensacions mediambientals. En la mateixa línia que Faus, ha comentat que serien els següents generacions les que utilitzaran les instal·lacions ampliades ja que no serien una realitat fins al voltant del 2030.
“Cal ser responsables i no hipotecar-los el futur. No podrem atraure inversió sense un aeroport connectat amb vols directes a tot el món”, ha argumentat Mateu, que ha fet una crida a ser “ambiciosos”. “Aixequem el vol i pensem en gran, és una responsabilitat que tenim tots”, ha finalitzat.
Al seu torn, el president de la UFEC, Gerard Esteva, ha expressat el suport del món de l’esport a un aeroport més gran i ha lamentat que darrerament sorgeixin moviments contra el turisme de qualitat, l’Hermitage i ara l’ampliació del Prat. En aquest sentit, ha avisat del perill en caure en una “Barcelona trista, sense ambició, pobra i sense futur”.
En l’acte, també hi han intervingut el catedràtic, economista i exconseller Andreu Mas-Colell; la presidenta de Barcelona Global Aurora Catà i el president de l’associació de joves empresaris AIJEC, Rubén Sanz, a més del president i conseller delegat d’IAG, Marco Sansavini. Entre els asssitents, també hi havia l’advocat Miquel Roca; el president de Repsol, Antoni Brufau; el comte de Godó, Javier de Godó; el president del Gremi d’Hotels, Jordi Mestre; el president del Grup Planeta, José Crehueras; la presidenta de Femcat, Elena Massot.