Dijous, 12 de desembre del 2024

Segon assalt: la vaga d’ahir obre una nova batalla entre Uber i els taxistes barcelonins

|

Eduard Fernández (@eduard_bcn)

Comença una nova batalla pel transport de Barcelona. La vaga massiva de taxistes d’ahir pels carrers de la capital catalana apunta a una primavera d’enfrontaments entre el sector del taxi i diverses plataformes que ofereixen serveis de transport de passatgers, com Uber o Cabify. “La gent ha parat perquè sabia que havia de parar”, explicava amb contundència ahir a betevé un dels centenars de conductors que es va sumar a la proposta.

La manifestació condemnava la concessió de 3.000 noves llicències per vehicles de lloguer amb conductor (VTC) a Barcelona, que poden ser adquirides per plataformes com Uber. Els conductors, però, temen que aquests permisos siguin usats per oferir serveis de taxi ‘encoberts’. “No hi ha feina per a més llicències VTC, d’aquí que aquests vehicles estiguin obligats a funcionar com a taxis i a ocupar el servei que ara dóna el taxi. Les dues coses no són compatibles”, sentenciava el portaveu de l’ATC, el sindicat que convocava la vaga, Pedro García.

Retorn a Madrid

Uber ja ha utilitzat aquesta tipologia de permisos per oferir els seus serveis a Madrid, l’única ciutat de l’estat espanyol on opera actualment. Una sentència de finals de 2014 va obligar a l’empresa a clausurar les seves operacions al país, davant la “infracció de les normes jurídiques en un sector molt regulat” i després de mesos d’intenses protestes per part del sector del taxi. Tot i això, 15 mesos després de l’aturada, la companyia va començar a circular de nou pels carrers de Madrid gràcies als serveis prestats per conductors amb llicència VTC. L’aparició de 3.000 noves llicències noves obre ara les portes a que la tecnològica torni ara a Barcelona.

De moment, els representants polítics s’han mostrat comprensius amb les queixes del sector. Fonts sindicals asseguraven a ACN que els representants parlamentaris esperen crear una nova comissió per fer seguiment de l’expedició d’aquestes noves llicències. D’altra banda, des de l’Ajuntament de Barcelona, la regidora de Mobilitat va titllar d’”intrusió” l’augment de llicències VTC, i va defensar el servei “regulat i de qualitat” del taxi a la capital catalana. Tanmateix, la consellera de Treball, Dolors Bassa, ha ofert diàleg per superar el conflicte, però ha recordat que cal explorar com “incorporar les noves formes de transport” al mercat a través de la taula de diàleg constituïda sobre el tema.

La situació pot canviar aviat, ja que una comissió interdepartamental de la Generalitat treballa per elaborar una nova regulació que inclogui els serveis oferts per usuaris de plataformes d’economia col·laborativa, com Uber o Airbnb. A la vegada, l’estiu passat la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va presentar un recurs contenciós-administratiu contra les restriccions que va aprovar el govern per l’expedició de llicències VTC, que denegaven l’emissió de noves llicències si existia més d’un vehicle amb xofer per cada 30 taxis existents al municipi. L’organisme apuntava que l’efecte de la normativa era “restringir la competència en el transport urbà de passatgers” i “blindar el règim de monopoli” en el sector del taxi, reduint “el benestar general”.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483