Divendres, 15 de novembre del 2024

Els municipis de Catalunya, a l’espera del Corredor Mediterrani

|

Eduard Fernández (@eduard_bcn)

El Corredor Mediterrani ha de ser una eina per a millora l’economia de tots els municipis i territoris de Catalunya, segons han ressaltat avui càrrecs polítics de diverses administracions catalanes. “L’entenem com una infraestructura que no només ens permeti construir l’activitat econòmica, sinó que també permeti estructurar el conjunt del país”, ha recordat aquest matí el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, durant un esmorzar col·loqui sobre el tema, organitzada per Alcaldes.eu. Rull ha assegurat que aquesta via de comunicació amb Europa permetrà subratllar la vocació de Catalunya “com a país obert, amb economia exportadora i diversificada” i que aposta “pel coneixement”.

Des de l’àmbit municipal, l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha volgut recordar que la fortalesa d’un territori ve marcat pel nombre de connexions que compta amb “xarxes d’excel·lència”, i ha admès que l’alta velocitat ha resultat “fonamental” per la zona. Ros ha explicat que l’enllaç amb trens de mercaderies d’alta velocitat reduirà els costos d’exportar a Europa i a la resta del món els farratges, la fruita, els cereals i el porc lleidatans. “El ferrocarril és una eina de competitivitat bàsica pels mercats europeus”, ha remarcat. Així, concretament, el batlle de la Paeria ha explicat que el territori ven a l’exterior 10 milions de porcs anualment,  i que, conjuntament amb la Franja de Ponent, exporta unes 350.000 tones de farratges.

D’altra banda, l’alcalde de Tortosa, Ferran Bel, ha destacat la sensació de “frustració” de moltes localitats davant els constants retards per part de l’Estat a l’hora de construir el Corredor Mediterrani. “Hem fet inversions i reconvertit sòl industrial amb tots els serveis corresponents, pensant en aquesta infraestructura que hauria de ser i no és”, ha dit Bel.

El batlle tortosí ha recordat que la localitat encara compta amb 40 quilòmetres de via única per on han de circular serveis de Rodalies, llarga distància i trens de mercaderies, i ha criticat que no s’hagin realitzat les inversions necessàries per la construcció de la infraestructura. “Hem acumulat tots els retards possibles, anar més enllà generarà problemes gravíssims de competitivitat per les nostres empreses i afectarà els nostre desenvolupament econòmic dels propers temps”, ha explicat.

‘Hub’ logístic del sud d’Europa

Pel que fa a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, el president del Port de la ciutat, Sixte Cambra, ha recordat que la infraestructura pot convertir la capital catalana en “el gran ‘hub’ logístic de del sud d’Europa” i ha reclamat nous enllaços per tren amb Europa. Cambra ha recordat que el port de la capital catalana té la possibilitat de guanyar diverses licitacions per convertir-se en punt de sortida de les exportacions del nord d’Europa, però que la mala “connectivitat ferroviària” posa en perill aquesta oportunitat.

A la vegada, el responsable del port ha admès que és necessari millorar la competitivitat de l’actual traçat en ample internacional, ja que els constants retards en la construcció de la línia han fet que el nivell d’activitat sigui “mínim”. “Portar un contenidor a Lió costa un 70% més que a Madrid”, ha exemplificat Cambra.

D’altra banda, el gerent de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Ramon Torra, ha advertit que una mala planificació de la infraestructura pot causar “un col·lapse ambiental i de mobilitat”.

A menys d’una hora de tothom

El director de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, Ferran Tarradellas, ha apuntat també a aquesta visió de connectivitat per a tot el territori del Corredor Mediterrani. Tarradellas ha recordat que el projecte ha d’unir el 18% de la població de la Unió Europea i el 17% del seu PIB en una mateixa via de comunicació, i que des de Brussel·les es vol promoure que cap habitant dels municipis de la zona visqui a més d’una hora al Corredor Mediterrani o a una de les altres xarxes bàsiques de transport establertes per la UE. “Els alcaldes hauran de veure com es connecta el seu municipi amb aquesta xarxa bàsica”, ha dit.

Finalment, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha defensat que la Unió Europea hauria de tenir “un paper més imperatiu” per garantir que els estats “compleixin les seves inversions”. Font ha posat Salou com a exemple de la falta d’inversió en el Corredor Mediterrani: “Una població turística, al costat del port de Tarragona, i de la zona industrial petroquímica, per on ha de passar el Corredor, i que actualment té només una via única, i un dels passos a nivell més complexos de l’estat espanyol”.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483