Eduard Fernández (@eduard_bcn)
Grans descomptes en productes cosmètics, electrodomèstics, roba o bitllets d’avió. És fàcil d’entendre perquè el públic ha abraçat en pocs anys el Black Friday, la gran festa del consumisme pre-nadalenc. L’esdeveniment comercial, provinent d’Estats Units, està pensada perquè es celebri el divendres posterior a la celebració d’Acció de Gràcies.
I, malgrat les diferències culturals, la festa va desembarcar amb força a Catalunya i a l’estat espanyol el 2012, després de la flexibilització de la normativa sobre el calendari de rebaixes comercials. De fet, un estudi de CaixaBank calculava que, durant la jornada de 2015 es van recaptar un total de 300 milions d’euros a nivell estatal i s’espera que, entre avui i el Cyber Monday, dedicat a productes electrònics, els comerciants arribin a recaptar 1.267 milions d’euros.
“A causa de la crisi financera, s’ha imposat per part del consumidor el concepte del preu”, explica a Més Economia Santiago Pagès, president del Grup de Treball del ‘Retail’ del Col·legi d’Economistes de Catalunya. Per ell, el triomf de la festa s’ha de relacionar amb la fortalesa del consum privat a Catalunya, que és “l’autèntic motor que impulsa l’economia”.
Tot i això, Parés adverteix que no es pot avaluar l’èxit del Black Friday com una jornada única, sinó que s’han d’incloure en els resultats de la campanya de Nadal. “L’any passat, molts comerciants van explicar que la jornada havia anat francament bé, però que això havia tingut conseqüències sobre la campanya de Nadal i Reis”, explica.
Negoci per als més grans
A Catalunya, fins a un 60% dels comerços s’adheriran a la iniciativa, segons dades de PIMEComerç. Però, malgrat els bons resultats a caixa, els comerciants catalans admeten que no és fàcil competir amb les ofertes que llancen dels grans establiments comercials.
“Vens amb descomptes molts grans uns productes que desprès no vendràs per Reis o Nadal”, comenta Emilano Maroto, secretari general de l’Agrupament de Botigues i Comerciants de Catalunya. El responsable creu que el Black Friday no aconsegueix incrementar les vendes a nivell anual, sinó que fa que les compres nadalenques es realitzin abans. En aquest sentit, Morato recorda que totes les famílies compten “amb un pressupost determinat”.
El representant del món botiguer sí que destaca que l’esdeveniment pot servir per desprendre’s d’estoc que s’havia acumulat, però també recorda que, en alguns barris, els establiments han d’organitzar tot tipus d’activitats d’animació per atraure els clients. “Els grans beneficiats són les grans marques”, confirma també Parés.
El repte de la digitalització
A la vegada, el Black Friday, impulsat en part per grans plataformes de comerç electrònic com Amazon, posa de manifest la necessitat dels petits comerços catalans d’adaptar-se a un món cada cop més digital. Segons Caixabank, un 29% de persones d’entre 25 i 34 anys compra ja per internet a l’estat, una xifra que s’espera que segueixi creixent durant els propers anys.
La digitalització “s’està imposant en els nostres mercats”, ja que permet als consumidors disposar “d’una gran quantitat d’informació” que abans no tenia, explica Pagès. “Qui no s’hi adapti, no podrà competir”, sentencia l’expert.
En aquest sentit l’Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya admet que està fent esforços per incorporar-se al món del comerç electrònic, i ha anunciat a aquest digital que espera llançar una nova plataforma comercial en línia a mitjans o finals de gener. A través de la web, les 33.000 botigues de l’entitat podran vendre els seus productes.