Redacció
L’aposta per la innovació és una de les millors garanties perquè les empreses catalanes puguin internacionalitzar-se i seguir millorant la seva productivitat. Aquesta és una de les principals conclusions del Baròmetre de la Innovació a Catalunya, elaborat per ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de les empreses de la Generalitat, que relaciona de manera directa la inversió en R+D amb els bons resultats empresarials i una major presència en mercats estrangers dels negocis catalans.
L’informe destaca que fins a un 85,7% de les firmes que innoven esperaven incrementar la facturació aquest 2016, mentre que un 72,2% preveien millorar la seva productivitat. De manera similar, fins a un 38,2% d’empreses amb components innovadors comptaven amb crear nous llocs de treball durant l’exercici d’enguany.
L’estudi destaca també la major facilitat per internacionalitzar-se de les companyies catalanes més innovadores: quasi un 60% de les empreses amb R+D van exportar el 2015, una xifra que augmentava fins al 89,9% si s’examina només el sector industrial. El document apunta a que, durant 2016, fins a un 25% del teixit empersarial català destinarà part del seu capital a la recerca i el desenvolupament.
Inversió creixent en recerca
Els bons resultats de la inversió en R+D semblen clars, ja que només un 6,9% de les empreses enquestades va disminuir els recursos destinats a la recerca entre 2014 i 2015, enfront del 56% que els incrementava. La investigació es centra en àmbits com els mètodes d’organització, els productes i serveis oferts, els models de gestió de procés i el màrqueting i la comercialització.
A nivell tecnològic, cal destacar el creixement de l’ús de dades massives, que han estat incorporades per una de cada quatre empreses innovadores. Fins a un 76,4% de les firmes que comencen a utilitzar big data ho fa per millorar processos i competitivitat, mentre que el 69% esperava augmentar les vendes i crear nous models de negoci gràcies a l’anàlisi de grans quantitats d’informació.
Vendre més, més lluny i millor
Aquests nous processos han permès que un de cada cinc negocis catalans formi ja part de la cadena de valor global, una xifra que s’eleva fins al 44,5% en el cas de les firmes industrials, gràcies, en bona mesura, a la seva activitat innovadora. Moltes d’elles, a més, han pogut comptar amb l’assessorament d’ACCIÓ, que dóna servei a 23.000 empreses cada any a partir d’un binomi clau per a la competitivitat empresarial: la innovació i la internacionalització.
D’una banda, l’entitat acompanya les empreses catalanes en el seu procés de diferenciació competitiva i de cerca contínua de noves oportunitats de negoci a través de programes per a start-ups, per accedir a finançament, per innovar, per internacionalitzar-se i per sumar-se als clústers. D’altra banda, treballa per augmentar la captació d’inversió estrangera a Catalunya. Per fer-ho, compta amb una eina privilegiada: una xarxa de 36 Oficines Exteriors de Comerç i Inversions amb un àmbit d’actuació a més de 90 mercats.
Des de les oficines s’impulsa la connexió de l’empresa catalana al món a través de recursos per començar a exportar, obrir-se a nous mercats i establir-se a l’exterior. També s’atrau inversió estrangera a Catalunya.
Tot plegat, amb l’objectiu final que les empreses venguin més, més lluny i millor i que aquesta competitivitat repercuteixi en el creixement econòmic del país, en la creació de llocs de treball i, en conseqüència, en el benestar de la societat.