Dimarts, 05 de novembre del 2024

La innovació constant, clau per a la internacionalització de les empreses catalanes

|

Redacció

L’aposta per la innovació és una de les millors garanties perquè les empreses catalanes puguin internacionalitzar-se i seguir millorant la seva productivitat. Aquesta és una de les principals conclusions del Baròmetre de la Innovació a Catalunya, elaborat per ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de les empreses de la Generalitat, que relaciona de manera directa la inversió en R+D amb els bons resultats empresarials i una major presència en mercats estrangers dels negocis catalans.

L’informe destaca que fins a un 85,7% de les firmes que innoven esperaven incrementar la facturació aquest 2016, mentre que un 72,2% preveien millorar la seva productivitat. De manera similar, fins a un 38,2% d’empreses amb components innovadors comptaven amb crear nous llocs de treball durant l’exercici d’enguany.

L’estudi destaca també la major facilitat per internacionalitzar-se de les companyies catalanes més innovadores: quasi un 60% de les empreses amb R+D van exportar el 2015, una xifra que augmentava fins al 89,9% si s’examina només el sector industrial. El document apunta a que, durant 2016, fins a un 25% del teixit empersarial català destinarà part del seu capital a la recerca i el desenvolupament.

Inversió creixent en recerca

Els bons resultats de la inversió en R+D semblen clars, ja que només un 6,9% de les empreses enquestades va disminuir els recursos destinats a la recerca entre 2014 i 2015, enfront del 56% que els incrementava. La investigació es centra en àmbits com els mètodes d’organització, els productes i serveis oferts, els models de gestió de procés i el màrqueting i la comercialització.

A nivell tecnològic, cal destacar el creixement de l’ús de dades massives, que han estat incorporades per una de cada quatre empreses innovadores. Fins a un 76,4% de les firmes que comencen a utilitzar big data ho fa per millorar processos i competitivitat, mentre que el 69% esperava augmentar les vendes i crear nous models de negoci gràcies a l’anàlisi de grans quantitats d’informació.

Vendre més, més lluny i millor

Aquests nous processos han permès que un de cada cinc negocis catalans formi ja part de la cadena de valor global, una xifra que s’eleva fins al 44,5% en el cas de les firmes industrials, gràcies, en bona mesura, a la seva activitat innovadora. Moltes d’elles, a més, han pogut comptar amb l’assessorament d’ACCIÓ, que dóna servei a 23.000 empreses cada any a partir d’un binomi clau per a la competitivitat empresarial: la innovació i la internacionalització.

D’una banda, l’entitat acompanya les empreses catalanes en el seu procés de diferenciació competitiva i de cerca contínua de noves oportunitats de negoci a través de programes per a start-ups, per accedir a finançament, per innovar, per internacionalitzar-se i per sumar-se als clústers. D’altra banda, treballa per augmentar la captació d’inversió estrangera a Catalunya. Per fer-ho, compta amb una eina privilegiada: una xarxa de 36 Oficines Exteriors de Comerç i Inversions amb un àmbit d’actuació a més de 90 mercats.

Des de les oficines s’impulsa la connexió de l’empresa catalana al món a través de recursos per començar a exportar, obrir-se a nous mercats i establir-se a l’exterior. També s’atrau inversió estrangera a Catalunya.

Tot plegat, amb l’objectiu final que les empreses venguin més, més lluny i millor i que aquesta competitivitat repercuteixi en el creixement econòmic del país, en la creació de llocs de treball i, en conseqüència, en el benestar de la societat.

Mapa d'oficines d'ACCIÓ arreu del món. / ACCIÓ
Mapa d’oficines d’ACCIÓ arreu del món. / ACCIÓ
Publicitat

Segueix-nos

680
1,483